• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

پیگیری فارس از مطالبه عشایر/ حمل احشام با قطار میسر شد

  • کد خبر : 30211
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
پیگیری فارس از مطالبه عشایر/ حمل احشام با قطار میسر شد
عشایر و جوامع بومی محلی که در مسیر راه آهن دورود_اندیمشک قرار دارند گلایه‌هایی مبنی برحذف برخی واگن‌ها مطرح کردند، آنها معتقد هستند نبود واگن‌ها برای جابجایی احشام مشکلاتی را برای آنهابه همراه دارد. اما مدیرکل راه آهن لرستان گفته است محور اندیمشک و بخش پاپی قطار محلی و واگن توشه‌ا‌ی داشت که بخاطر تعمیرات حذف شده بود، اما پس از پیگیری‌های خبرگزاری فارس مجدد راه‌اندازی و احیا شد و اکنون مصالح و احشام با این واگن‌ها حمل می‌شود.
0
(0)

 به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس ، با مجهز شدن راه آهن دورود- اندیمشک به واگن‌های جدید  واگن‌های قدیمی که اهالی محلی برای جابه جایی احشام نیز از آنها استفاده می‌کردند کنار گذاشته شده و این موضوع مشکلاتی را برای اهالی محلی که در مسیر ریلی قرار دارند و راه ارتباطی دیگری هم ندارند ایجاد کرده است.

علاوه بر این عشایر منطقه بختیاری می‌گویند چند سالی است که اجازه استفاده از واگن‌های قطار را ندارند و همین امر علاوه بر مشکلات اقتصادی امنیت آنها را نیز با خطر مواجه کرده است.

عشایر و دامداران جزو اقشاری هستند که نقش مهمی در تولید گوشت و انواع فرآورده‌های دامی و لبنی دارند، بنابراین فراهم کردن زیر ساخت‌های مورد نیاز و رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی آنها از مواردی است که باید مورد توجه مسوولان و متولیان قرار بگیرد.

توقف قطار برای جا به جایی کوچ نشینان

حیدر سالاروند از کوچ نشینان  الیگودرزی است که از نبود واگن‌های قطار گلایه دارد و می‌گوید: از سال‌های بسیار دور و قبل از انقلاب کوچ نشینان این منطقه از طریق قطار احشام خود را جابه جا می‌کردند، این اقدام پیامدهای بسیار مثبتی برای عشایر به دنبال داشت.

وی بیان می‌کند: زمانی که کوچ نشینان از طریق قطار جا به جا می‌شدند هماهنگی هایی با محیط زیست و هواشناسی انجام می‌گرفت یعنی به نوعی از کوچ زود هنگام جلوگیری می‌شد، این موضوع نه تنها از تخریب محیط  زیست جلوگیری می‌کرد بلکه برای کوچ نشینان هم فوایدی داشت.

تضمین امنیت کوچ نشینان هنگام استفاده از قطار

به گفته حاج حیدر در گذشته روزانه سی تا چهل واگن برای جابه جایی احشام در اختیار کوچ نشینان قرار داشت که هر واگن ظرفیت جا به جایی حدود ۱۵۰ گوسفند را داشت، استفاده از قطار امنیت کوچ نشینان و احشام آنها را تضمین می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: نکته دیگر اینکه استفاده از واگن‌های قطار برای جا به جایی کوچ نشینان صرفه اقتصادی داشت.

خطر در کمین عشایر

سالاروند با اشاره به اینکه مدت‌هاست استفاده از قطار برای جابه جایی احشام متوقف شده است، عنوان می‌کند: اما با متوقف شدن این امر کوچ نشینان با معضلات متعددی روبرو شدند، از طرفی جابه جایی احشام با ماشین هزینههای زیادی ر به آنها تحمیل می‌کرد زیرا کرایه‌ها سرسام آور بود.

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر به خطر افتادن امنیت احشام و کوچ نشینان بود، متاسفانه بارها و بارها شاهد دستبرد افراد متخلف به احشام بودیم و در مواردی حتی تلفات جانی هم داشته‌ایم، این درحالی است که استفاده از قطار هیچ گونه خطری به دنبال نداشت.

استفاده از قطار به صرفه است

حاجیوند دیگر کوچ نشین نیز معتقد است؛ استفاده از قطار امنیت و آرامش  را برای کوچ نشینان به دنبال دارد، از نظر اقتصادی نیز جا به جایی از طریق قطار به صرفه است ، حرکت کردن دسته جمعی عشایر با قطار هیچ مزاحمت و مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند.

وی عنوان می‌کند: خیلی وقت است دیگر از قطار برای جا به جایی استفاده نمی‌کنیم یعنی این اجازه را به ما نداده‌اند، از مسوولان تقاضا داریم نسبت به رفع این مشکل  اقدام کنند زیرا استفاده از ماشین برای جا به جایی بسیار دشوار است.

تعویض واگن‌ها ؛ بلا تکلیفی جوامع بومی و محلی

یکی از اهالی بخش پاپی نیز می‌گوید: با تعویض واگن‌های جدید دیگر امکان استفاده از قطار برای جا به جایی احشام مهیا نشد و همین امر مشکلات متعددی را برای ما ایجاد کرد، در گذشته به راحتی کار جا به جایی انجام می‌گرفت.

محمدرضا پاپی عنوان می‌کند: قطار باری و مسافری برای عشایر و مردمی که در مناطق کوهستانی و صعب العبور قرار دارند یک ظرفیت است بنابراین در خواست ما راه‌اندازی مجدد واگن‌ها است، امنیت عشایر و احشام آنها با استفاده از قطار تضمین می‌شود.

پس از شنیدن گلایه عشایر نسبت به موضوع مطرح شده به سراغ مدیرکل راهآهن لرستان رفته و گلایه عشایر را مطرح کردیم.

خوشبختانه پیگیری‌های صورت گرفته نهایتا منجر به خبرهای خوبی برای عشایر شد و مدیرکل راه آهن در این زمینه توضیحاتی به شرح زیر اعلام کرد.

پیگیری‌ها جواب داد

مدیرکل راه آهن لرستان نیز در پاسخ به گلایه و انتقاد عشایر و جوامع بومی و محلی  توضیح می‌دهد: محور اندیمشک و بخش پاپی قطار محلی و واگن توشه‌ا‌ی داشت که بخاطر تعمیرات حذف شده بود، اما پس از پیگیری‌های خبرگزاری فارس مجدد راه‌اندازی و احیا شد و اکنون مصالح و احشام با این واگن‌ها حمل می‌شود.

فخرالدین پیروزفر تاکید می‌کند: اعتراض جوامع بومی و محلی به حق بود زیرا در محیط راه آهن دسترسی نداشتند، اما در حال حاضر قطار محلی صبح از اندیمشک حرکت کرده و بعد از ظهر هم برمی‌گردد.

وی عنوان می‌کند: روزی سه یا چهار واگن مسافر و یک واگن توشه، علاوه بر آن قطاری هم داشتیم که یک واگن توشه به آن اضافه شد، طبق روال گذشته احیا کردیم و در حال حاضر برای مردم مشکلی وجود ندارد.

ورود دام به شهر منوط به هماهنگی مدیریت شهری و فرمانداری

مدیرکل راه اهن لرستان در خصوص انتقاد عشایر و کوچ نشینان منطقه الیگودرز مبنی بر نبود قطار برای حمل احشام نیز می‌گوید: بله، عشایر برای حمل دام درخواستی را مطرح کرده‌اند حتی جلساتی هم برگزار کرده‌ایم، ما مشکلی در این زمینه نداریم و از نظر ما استفاده از واگن‌های قطار منعی ندارد.

پیروز فر عنوان می‌کند: من معتقد هستم عشایر که به گفته امام خمینی(ره) ذخایر انقلاب هستند از طرفی به عنوان قشر مولد و تولید کننده از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستند، بنابراین باید در ارائه هر گونه خدماتی به آنها اهتمام ورزید.

وی ادامه می‌دهد: من تمام شرایط را برای استفاده از قطار فراهم کرده‌ام، اما برای حمل دام به ویژه شیوع کرونا باید با مدیریت شهری و فرمانداری هماهنگی لازم را انجام داد.

مدیرکل راه آهن لرستان ادامه می‌دهد: ببینید ورود دام به شهر علاوه بر اینکه نظافت شهر را با مشکل مواجه می‌کند ، وجهه شهر را نیز نامطلوب جلوه می‌دهد مهمتر از همه بیماری‌هایی است که ممکن است از طریق دام انتقال داده شود.

پیروز می‌گوید: البته ما به دنبال ایجاد زیر ساختیی هستیم که خارج از شهر دورود خدماتی را به این عشایر ارائه کنیم، یعنی خارج از دورود و در ایستگاه مجاور به آنها خدماتی را ارائه کنیم تا مجبور نشوند به داخل شهر بیایند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30211

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.