• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
4

آشنایی با ایستگاه راه آهن تهران

  • کد خبر : 24829
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
آشنایی با ایستگاه راه آهن تهران
ایستگاه راه آهن تهران از آن مکان‌هایی است که اگر مانند من به سفرهای زمینی علاقه زیادی دارید، حتما یک‌بار گذرتان به آنجا افتاده است. مخصوصا اگر به تاریخ علاقه‌مند باشید و بدانید که این ایستگاه در جنوبی‌ترین نقطه از بزرگترین خیابان‌خاورمیانه یعنی خیابان‌ولیعصر قراردارد. این ایستگاه با ساختمانی باشکوه و بزرگ، اصلی‌ترین جریان حمل و نقل ریلی ایران محسوب می‌شود. در این مطلب سری به این ایستگاه راه آهن می‌زنیم و با آن به عنوان یکی از کامل‌ترین و مهم‌ترین درگاه‌های مسافرت‌ زمینی، آشنا می‌شویم.
0
(0)

موقعیت مکانی ایستگاه راه آهن

این بنا در یکی از قدیمی‌ترین میادین تهران قرار دارد. طبق تاریخچه، این ساختمان در ابتدا بیرون از دروازه‌گمرک‌ تهران قرار داشته است. بعدها و به تدریج یک میدان بزرگ و همچنین یک خیابان برای دسترسی آسان‌تر به آن ساخته شد که به همین نام راه آهن بوده‌اند.

ایستگاه راه آهن تهران؛ یک بنای تاریخی

با نگاه به ساختمان راه آهن، می‌توانید متوجه شوید که با یک بنای مدرن روبه‌رو نیستید. این ساختمان در سال ۱۳۰۶  توسط یک معمار اوکراینی به اسم ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی طراحی و ساخته شده است.  قدیمی بودن این بنا، باعث نمی‌شود، متوجه صلابت و شکوه آن نشوید.

در ساخت این بنا از مصالحی مانند آهن و سیمان استفاده شده‌ است. پنجره‌های این ساختمان از برنز و آهن هستند. معمار روسی این ساختمان برای نما از نمای تراورتن استفاده کرده است.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید چرا ساختمان فعلی ایستگاه همان ساختمان قدیمی است و فقط چندین بار مرمت شده است؟

این موضوع علت ویژه‌ای ای دارد. علت آن این است که در ۲۰ اسفند سال ۱۳۷۹ به دلیل معماری ارزشمند و زیبای ساختمان و همچنین قدمت بالای آن، این منطقه که شامل ایستگاه و میدان راه آهن است جزو آثار ملی ایران قرار گرفت.

ساختمان راه آهن تهران چه زمانی ساخته شد؟

این ساختمان در دل خود قصه‌های زیادی را دارد. اولین بار در سال ۱۳۰۳ یعنی حدود سه سال قبل از شروع ساخت ایستگاه راه آهن، با وضع یک سری قوانین مالیاتی بر قند و شکر هزینه‌ای برای ساخت راه آهن در نظرگرفته شد، اما حدود دو سال طول کشید تا در اسفند ۱۳۰۵ لایحه احداث راه آهن در مجلس به تصویب برسد. بالاخره در ۲۳ مهر سال ۱۳۰۶ کلنگ ساخت راه آهن  توسط رضا شاه پهلوی زده شد.

با شروع جنگ‌ جهانی دوم از این راه آهن برای جا‌ به‌ جایی نیرو و تجهیزات‌ متفقین استفاده می‌کردند. در اوایل سال ۱۳۴۰  ایران در وضعیت اقتصادی خوبی قرار داشت. در همین سال‌ها خط‌های راه آهن  تبریز و مشهد نیز احداث شدند. از آن زمان به ایستگاه راه آهن تهران روز به روز خط‌های جدیدی اضافه شده است. اکنون حتی برای برخی از سفرهای خارجی خود نیز می‌توانید به سفر زمینی با قطار فکر کنید.

چه طور به ایستگاه راه آهن تهران برویم؟

ماشین‌شخصی

از آن‌جایی که خیابان ولیعصر یک طرفه است نمی‌توان به طور مستقیم با ماشین به میدان راه آهن رفت. برای حل این مسئله شما باید از خیابان شوش و خیابان کارگر خود را به میدان راه آهن برسانید.

این مناطق از نقاط پر رفت و آمد پایتخت محسوب می‌شوند. به همین منظور برای رفتن به ایستگاه اگر از ماشین‌شخصی خود و یا آژانس استفاده می‌کنید بهتر است دو ساعت قبل از ساعت مقرر حرکت کنید. چون طبق تجربه شخصی خودم به شما می‌گویم که حتما در ترافیک گیر خواهید کرد. علاوه بر این پارکینگ به دلیل ظرفیت کم معمولا پر است و شما با مشکل پارک کردن مواجه می‌شوید.

برای کسانی که از شهرستان می‌آیند باید بگویم ایستگاه قطار دارای پارکینگ مجزا برای کسانی است که می‌خواهند در طول سفر ماشین خود را در ایستگاه راه آهن پارک کنند. البته هزینه آن به نسبت بالاست و زیاد مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد.

خط‌ مترو

راه دیگر برای رفتن به راه آهن خط‌ مترو است که اگر چمدان زیادی ندارید آن را به شما پیشنهاد می‌کنم. برای این کار شما باید سوار خط ۳ مترو بشوید و در ایستگاه راه آهن پیاده بشوید. این ایستگاه به ورودی‌های ضلع جنوبی خیابان شوش و ورودی اصلی در میدان راه آهن نزدیک‌تر است و حدود ۱۷۰ متر با ایستگاه راه آهن فاصله دارد.

همچنین می‌توانید از طریق ایستگاه‌های دیگر هم مانند تئاتر شهر، میدان ولیعصر یا شهید بهشتی، یعنی از خطوط ۴، ۶ و ۱ به خط ۳ مترو متصل شوید و به سمت راه آهن بروید.

ایستگاه اتوبوس، تاکسی و خط BRT

در نزدیکی در‌های ورودی شما می‌توانید ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس را مشاهده کنید. شما پس از خارج شدن از راه آهن، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و به هر منطقه‌ای از شهر که مدنظرتان است بروید. حتما قبل از سوار شدن قیمت را از تاکسی‌رانی بپرسید چون قیمت‌ها به نسبت بالاست و شاید بخواهید راه دیگری برای طی مسیر خود انتخاب کنید.

شما همچنین می‌توانید ازخط تندروی BRT استفاده کنید که از راه آهن به تجریش خط مستقیم دارد. این خط اتوبوس با خطوط دیگر اتوبوسرانی در طول مسیر در ارتباط است که می‌توانید از ایستگاه‌های مختلف، از این خط خارج شوید و به سمت مقصد خود بروید.

وسعت ایستگاه راه آهن تهران

مساحت کلی این ایستگاه ۱۷۴  هکتار است که دارای یک ورودی برای مسافران و ۶ ورودی فرعی برای کارکنان و کارمندان است. شاید فکر کنید مساحت به این بزرگی فقط برای ایستگاه قطار زیاد به نظر نمی‌رسد؟

باید به شما بگویم علاوه بر ساختمان اصلی در محوطۀ این ایستگاه مراکز دیگری هم وجود دارند. مراکز مختلفی مثل: منازل مسکونی که مخصوص کارمندان راه آهن است، مدرسه و یک مجموعه‌ورزشی، ایستگاه آتش‌نشانی و نیروی انتظامی و همچنین یک بیمارستان تختی و دیگر ساختمان‌ها در این محوطه قرار دارند.

فاصله ایستگاه راه آهن به فرودگاه‌های تهران

اگر می‌خواهید بعد از رسیدن به ایستگاه راه آهن تهران به فرودگاه بروید حتما باید فاصله مکانی این دو جایگاه را از هم مدنظر بگیرید. اگر پرواز به خارج از ایران دارید باید بدانید که فاصله میان ایستگاه راه آهن تهران تا فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی بسیار زیاد است. هرچند که فاصله بین فرودگاه مهرآباد تا راه آهن هم، دست کمی از آن ندارد. پس حتما یک فاصله‌زمانی مناسب، برای گرفتن بلیط هواپیما را در نظر داشته باشید.

ایستگاه راه آهن تهران؛ شلوغ‌ترین منطقه تهران

هربار به ایستگاه قطار راه آهن در تهران می‌روم، مردم زیادی را می‌بینم. عده‌ای از شهرهای مختلف آمده‌اند و عدۀ زیادی در ایستگاه منتظرند تا به سفر بروند. با توجه به آمار هر روز به طور میانگین حدود ۱۳ هزار نفر به ایستگاه راه آهن می‌آیند یا از آن خارج می‌شوند.

این موضوع، سبب شده تا این منطقه، جزو مناطق بسیار شلوغ شهر باشد. استقبال مردم نشان‌دهنده این است که بسیاری از آن‌ها برای سفرهای داخلی، قطار را انتخاب می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید طبق آمار در طول سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۵ میلیون نفر از قطار در ایران استفاده کرده‌اند.

نکته حائز اهمیت آن است که مبدأ یا مقصد ۷ میلیون از مسافران ایستگاه راه آهن تهران بوده است. یعنی بیش از یک سوم مسافران کشور!

از میان تمام خط‌های موجود یکی از بیشترین سفرها مربوط به خط تهران به مقصد مشهد است. روزانه بیش از ده‌ها قطار مختلف مانند پردیس، کویر، ماهان، دو طبقه صبا، قطار سبز، مهتاب، طوس، اکسپرس، فدک، نور، زندگی، سیمرغ و … به سمت مشهد حرکت می‌کنند. این قطارها با ویژگی‌های متفاوت به صورت اتوبوسی، ۶ تخته یا ۴ تخته هستند.

امکانات و قسمت‌های مختلف ایستگاه راه آهن تهران

هر چند ممکن است در هنگام ورود به راه آهن با ساختمان مدرنی روبه‌رو نشوید اما در این ساختمان سعی شده، برای رضایت مسافران امکانات مختلفی مانند موارد زیر در دسترس آن‌ها قرار بگیرد:

دستگاه خودپردازمینی مارکت‌ها و غرفه‌های مواد غذاییسرویس‌های بهداشتیباجه رزرو هتلباجۀ اطلاعاتنمازخانهپارکینگ با ظرفیت محدودتلفن‌های عمومیفروشگاه‌ها

اگر فرصت خرید سوغاتی نداشتید، برای خرید سوغاتی و همچنین وسایلی که باید در سفر به همراه داشته باشید، این فروشگاه‌ها گزینه‌های خوبی هستند.

پس از ورود به ساختمان و عبور از گیت ورودی به سالن اصلی راه آهن، وارد می‌شوید. این سالن درب‌های خروجی متعددی به سمت قطار دارد که با توجه به مسیر خود باید به خط موردنظرتان بروید.

در یکی از بخش‌های این ایستگاه قدیمی و پرخاطره، تندیسی از بزرگ‌ترین قرآن جهان قرار دارد. این تندیس یک اثر ارزشمند و حاصل دست منبت‌کاران اصفهانی است.

راهنمای خرید بلیط قطار در راه آهن تهران

برای استفاده از خدمات راه آهن تهران، بهتر است بلیط را به صورت غیر حضوری تهیه کنید. امکان کنسل کردن بلیط به صورت حضوری، در ایستگاه قطار وجود دارد. قطارها با هزینه و خدمات متفاوتی در این ایستگاه وجود دارند. بهتر است حتما قبل از خرید با توجه به هزینه و مدت سفرتان قطار خود را با دقت انتخاب کنید.

من تقریبا با همه انواع قطارها سفرکرده‌ام. هر قطار ویژگی‌ها و امکانات خاص خودش را دارد. پیشنهاد می‌کنم، برای مسیرهای طولانی از قطارهای اتوبوسی صرف‌نظر کنید. قطارهای ۴ تخته که راحت‌تر هستند برای مسیر طولانی با وجود قیمت بالاتر، مناسب‌ترند.

اطلاعات ایستگاه راه آهن تهران و برنامه زمان‌بندی قطارها

با مراجعه به سایت رسمی شرکت راه آهن  جمهوری‌اسلامی‌ایران، می‌توانید برنامه زمان‌بندی همه قطارها را مشاهده کنید.

این سایت به شما  اطلاعات زیادی در مورد همه ایستگاه‌ها و قطارها ارائه می‌دهد. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید با شماره گیری ۰۲۱۵۱۴۹  می‌توانید به مرکز تلفن و روابط عمومی راه آهن متصل شوید.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=24829

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.