• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

تدوین پیوست رسانه‌ای برای مدیریت مسئولانه مخاطرات و بحران ها ضروری است

  • کد خبر : 23893
  • ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
تدوین پیوست رسانه‌ای برای مدیریت مسئولانه مخاطرات و بحران ها ضروری است
رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در کارگاه آموزشی « سیاستگذاری و مدیریت پوشش اخبار بحران » در جمع مدیران و کارشناسان روابط عمومی راه آهن سراسر کشور گفت: تدوین پیوست رسانه‌ای برای مدیریت مسئولانه مخاطرات و بحران ها و کاهش خسارت ها و تلفات،‌ ضروری است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از شفقنا ، دکتر اکبرنصراللهی در این کارگاه با تشریح موقعیت ایران در بحران های مختلف گفت: ایران به لحاظ تنوع بحران ها در رده پنجم دنیا،‌ به لحاظ میزان تلفات در رده، ۱۰ کشور نخست جهان قرار دارد و از ۴۰ بحران طبیعی شناخته شده بیش از ۳۰ بحران در کشورمان روی داده است و یا ایران مستعد وقوع آن است.

نویسنده کتاب مدیریت بحران،‌ وجود بحران ها را در کشورها، سازمان ها و بخش های مختلف طبیعی و گریز ناپذیر دانست و گفت: در کشوری که با این حجم و تنوع بحران مواجهه است و در عصر تعدد و کثرت رسانه ها،‌ باید برای مدیریت بحران ها، هم از مناسب ترین و موثرین ابزار یعنی رسانه ها حداکثر استفاده را کرد و هم اینکه از ستاد دایم مدیریت رسانه ای بحران در وزارت خانه ها و سازمان ها استفاده کرد.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: پیش شرط مدیریت بحران، اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب رسانه ای، آگاه بودن از مخاطرات و بحران ها و آگاه کردن مسئولین و مردم از طریق رسانه ها است.

نصراللهی با اشاره به نقش های دوگانه روابط عمومی ها در مخاطرات و بحران ها گفت: پیشگیری و جلوگیری از تبدیل مخاطرات به بحران ها،‌ رصد حوادث در شرف وقوع و هوشیار کردن مردم و مقامات، برقراری پیوند میان مسئولان و مردم، افزایش تاب آوری مردم و جلب مشارکت آنان برای پیشگیری از حوادث از طریق آموزش، فرهنگ سازی برای آمادگی در مقابل بحران و بحران زدایی، بسیج عمومی و سازمانی، جلوگیری و مقابله با شایعات از طریق اطلاع رسانی بموقع و صحیح و جامع و بهره‌گیری از تاکتیک شروع قبل از دیگران، اعتماد افزایی و امید زایی و تبدیل تهدیدات به فرصت ها با استفاده حداکثری و هوشمندانه از رسانه ها از جمله کارکرهای مثبت روابط عمومی ها در مدیریت رسانه ای مخاطرات و بحران ها است.

او با اشاره به رفتار شناسی رسانه ها در بحران ها گفت: تامین نیاز ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای اطلاع رسانی سریع و صحیح رسانه ها در مواقع بحرانی از جمله وظایف مهم روابط عمومی است که متاسفانه برخی مواقع به دلیل غفلت از آن، تعامل سازمان ها و روابط عمومی ها را در بحران ها با مشکل موجهه می کند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: اگر چه روابط عمومی ها و رسانه ها در بروز برخی بحران ها نقش ندارند اما فراز و فرود و نتایج و تبعات ناشی از آن تا حدود بسیار زیادی به نوع مدیریت و تعامل روابط عمومی و رسانه ها است.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با برشمردن برخی آسیب های مدیریت بحران های اخیر کشور گفت: فقدان سخنگوی واحد،‌ اظهار نظر افراد غیرمسئول،‌ تعارض در اطلاع رسانی، بی توجهی و یا توجه ناکافی به افکار عمومی و نیاز رسانه ها،‌ تاخیر در اطلاع رسانی،‌ سواد رسانه ای پایین روابط عمومی ها و مسئولان،‌ اظهار نظر قبل از بررسی های تخصصی و کارشناسی،‌ تمرکز اقدامات روابط عمومی به دوره بحران و غفلت از مراحل قبل و بعد از بحران ها،‌ غلبه رویکرد های سنتی،‌ رویدادی،‌ کمی و راهبرد انفعالی، واکنشی، انکار از جمله ‌اشکالات روابط عمومی ها در بحران‌ها است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=23893

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.