• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ۲۴۸ شهید و ۱۲۰۰ جانباز تقدیم انقلاب کرده است

  • کد خبر : 19340
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ۲۴۸ شهید و ۱۲۰۰ جانباز تقدیم انقلاب کرده است
مشاور مدیرعامل راه‌آهن در امور ایثارگران و فرمانده بسیج راه‌آهن کشور می‌گوید: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مجموع 248 شهید، یک هزار و 200 جانباز، 209 آزاده و 5 هزار رزمنده تقدیم انقلاب کرده که تعدادی از جانبازان بازنشسته شده و هم‌اکنون 800 نفر از جانبازان شاغل هستند.
0
(0)
مشاور مدیرعامل راه‌آهن در امور ایثارگران و فرمانده بسیج راه‌آهن کشور خبرداد؛
راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ۲۴۸ شهید و ۱۲۰۰ جانباز تقدیم انقلاب کرده است

مشاور مدیرعامل راه‌آهن در امور ایثارگران و فرمانده بسیج راه‌آهن کشور می‌گوید: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۲۴۸ شهید، یک هزار و ۲۰۰ جانباز، ۲۰۹ آزاده و ۵ هزار رزمنده تقدیم انقلاب کرده که تعدادی از جانبازان بازنشسته شده و هم‌اکنون ۸۰۰ نفر از جانبازان شاغل هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به استثنای نیروهای مسلح و جهاد سازندگی دوران دفاع مقدس که حضور در جبهه‌ها به نوعی جز وظایف ذاتی‌شان است، در بین سایر دستگاه‌ها نقش ممتاز و ویژه‌ای در جنگ داشت که باید این نقش را ثبت ملی کرد.

نقش و جایگاه حمل و نقل ریلی در دوران دفاع مقدس به عنوان یک شریان ارتباطی در پشتیبانی و تدارکات جبهه‌ها نقش غیرقابل انکاری بود، در هشت سال جنگ تحمیلی پشتیبانی‌های فراوانی از سوی راه‌آهن در عملیات‌‌های نظامی انجام می‌شد که این پشتیبانی‌ها نقش راه‌آهن را برجسته می‌کرد.

 راه‌آهن یادآور ازدحام رزمندگانی بود که در دوران دفاع مقدس موج موج سوار بر قطار راهی مناطق جنگی می‌شدند تا به دفاع از خاک وطن بپردازند.

داود عباس‌زاده مشاور مدیرعامل راه‌آهن در امور ایثارگران و فرمانده بسیج راه‌آهن کشور امروز در حاشیه سفر به استان مرکزی میهمان خبرگزاری فارس بود و به سؤالات خبرنگار فارس در این رابطه پاسخ داد.

فارس: نقش و جایگاه راه‌آهن جمهوری اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس چه بود؟

داود عباس‌زاده: نقش راه‌آهن نقشی بسیار پررنگ و تأثیرگذاری بود، تقریباً هیچ رزمنده‌ای نیست که از قطار خاطره نداشته باشد، در طول دوران دفاع مقدس اکثر رزمندگان از قطار و سفر و اعزام با قطار خاطره دارند، میلیون‌ها رزمنده با اعزام مجددی‌ها توسط قطار به مناطق جنگی اعزام شده‌اند، از سویی دیگر بخش اعظمی از خطوط ریلی در جنگ و بمباران دچار آسیب شده و با استفاده از قطعات ریلی و چوبی این خطوط سنگر‌های زیادی با ریل و تراورس ساخته می‌شد.

 پیکر مطهر شهدا با کانتینرهای یخچال‌دار واگن‌ها به پشت جبهه‌ها انتقال داده می‌شد، بعضی از سالن‌‌های مسافربری قطارها حالت  اورژانسی و بیمارستانی به خودش گرفته بود و بسیاری از جانبازان و مجروحین توسط این کانتینرهای اورژانسی به پشت جبهه‌ها انتقال داده می‌شد.

علاوه بر این‌ها بخش اعظمی از ادوات نظامی توسط قطار جا به‌جا و با استفاده از قطار با سهولت بیشتری  به جبهه‌ها انتقال داده می‌شد و در اختیار رزمندگان قرار می‌گرفت.

کارگاه‌های فنی در راه‌آهن بعضاً تغییر کاربری داده و برای تعمیر ادوات نظامی از آنها استفاده می‌شد، این در حالی است که کارکنان راه‌آهن ذاتاً باید از ابزار و آلات راه‌آهن برای تعمیر خود قطارها استفاده می‌کردند، اما شرایط آن موقع ایجاب می‌کرد برای اینکه اهداف جنگ به خوبی پیش برود و جنگ به‌درستی پشتیبانی شود، هر اقدام مؤثری انجام شود.

فارس: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران چه تعداد شهید و آزاده تقدیم انقلاب کرده است؟

داود عباس‌زاده: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۲۴۸ شهید، یک هزار و ۲۰۰ جانباز، ۲۰۹ آزاده و ۵ هزار رزمنده تقدیم انقلاب کرده که تعدادی از جانبازان بازنشسته شده و هم‌اکنون ۸۰۰ نفر از جانبازان شاغل هستند.

حضور این نیروها در جنگ نقش راه‌آهن جمهوری اسلامی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی را به نقشی ارزنده و تأثیرگذار تبدیل کرد، کارکنان راه‌آهن از دیرباز به سخت‌کوشی، تعهد و تدین و پای کار بودن شهره بودند، در دوران جنگ نیز به این شاخصه‌ها مزین بودند و امروز نیز همچنان با سخت‌کوشی و تعهد مشغول کار و خدمت هستند و همانطور که در دوران جنگ اجازه ندادند چرخ‌های راه‌آهن حتی برای یک روز از کار متوقف شود، امروز نیز با احساس تعهد مشغول فعالیت هستند.

فارس: دیدگاه امروز راه آهن برای توسعه کشور چیست؟

داود عباس‌زاده: دیدگاهی که در دوران هشت سال دفاع مقدس در راه‌آهن حاکم بود، امروز نیز همان دیدگاه برای توسعه شبکه ریلی کشور حاکم است، یکی از شاخصه‌های پیشرفت کشور وضعیت شبکه ریلی است، در حال حاضر ۱۳ هزار کیلومتر خطوط ریلی در استان‌های مختلف سراسر کشور وجود دارد که باید روز به روز از نظر کمی و کیفی توسعه و بهبود یابد، چراکه شأن مردم ایران خیلی بالاتر از چیزی است که هم‌اکنون وجود دارد.

هم‌اکنون انقلاب چهلمین سال عمر خود را سپری می‌کند، مردم در مقابل ۴۰ سال فریب، نیرنگ، تحریم، تهدید و فشار ۴۰ سال ایستادگی و فداکاری کرده، سختی‌ها و فشارهای بسیاری را تحمل کردند و به خودباوری و اعتماد به نفس دست پیدا کردند.

بعد از هشت سال جنگ تحمیلی با وجود همه فشارها و تهدیدها و تحریم‌ها امروز در اوج اقتدار و عزت قرار دارند، این در حالی است که در دوران جنگ از داشتن ابتدایی‌ترین امکانات نیز محروم بود.

صبح به یک رزمنده ۳۰ عدد فشنگ می‌دادیم و می‌گفتیم امروز باید این محور را تا اذان مغرب بسته نگه داری، به یک آرپیچی‌زن ۴ عدد لوله آرپیچی می‌دادیم و می‌گفتیم با این تعداد مقابل ۱۰ عدد تانک مقاومت کن، لباس به اندازه کافی برای همه رزمند‌ه‌ها نبود، پوتین نداشتیم به رزمندگان بدهیم و آنها با کفش‌های معمولی می‌جنگیدند که به‌راستی این‌گونه جنگیدن در معادلات نظامی دنیا عجیب بود، اما جنگیدیم و پیروز هم شدیم.

۲۰ ساله‌ها جنگ را مدیریت کردند، با همه فشارها و کمبودها و کاستی‌ها اجازه ندادند وجبی از خاک کشور به دست بیگانگان بیافتد.

ما برای بشریت جنگیدیم، نقطه مقابل ایران در جنگ تمامیت کفر بود و حق در برابر کفر به پیروزی رسید.

فارس: به نظر شما  راهکار رسیدن به پیروزی در شرایط امروز چیست؟

داود عباس‌زاده: امروز هر فردی در هر جایگاه و مقامی که هست باید کارش را به درستی انجام دهد، دشمن تمام هم و غمش ضربه زدن به نظام دینی و ولایی است و می‌کوشد نظام ایران را نظامی بی‌برنامه، ناکارآمد و فشل نشان دهد و اگر راه‌آهن و هر نهاد دیگری به درستی به وظایف خود عمل نکند در زمین دشمن بازی کرده است.

امروز دنیا به سرعت در حال پیشرفت است، در این شرایط فرصت نداریم برای خودمان سرعت‌گیر ایجاد کنیم.

برای کشور شایسته نیست یک روز خبر روزش قیمت پیاز و روز دیگر قیمت پوشاک و مرغ و تخم‌مرغ باشد، باید مدیریت امروز کشور همانند دوی ۴۰۰ متر امدادی باشد، فرصتی برای ایستادن و توقف نیست، نباید روزها، ماه‌ها و سال‌ها را از دست بدهیم، باید مسئولیت‌ها در نظام اسلامی شبیه دو امدادی باشد، در اسلام بر اهمیت استفاده از زمان بسیار تأکید شده، اما جای بسی تأسف است که در ایران یکی پس از دیگری فرصت‌ها را از دست می‌دهیم و به‌راحتی می‌بینیم آن طرف آب از آموزه‌های دینی استفاده می‌کنند و قدر لحظات را می‌دانند.

تمام ادعیه‌ دینی درس حرکت بوده و موجب حرکت و نشاط در زندگی می‌شوند، جفا کردیم اگر در ۴۰ سال گذشته زیارت عاشورا خواندیم و تنها زانوی غم بغل کردیم و حرکتی نکردیم، اشتباه کردیم اگر تصور کردیم که دعای کمیل تنها برای گریه کردن است، دعای کمیل و صحیفه سجادیه انسان را به حرکت وا‌می‌دارد.

سخن و مقصود از یادواره شهدا توقف و فریز شدن در سال‌های ۵۹، ۶۰، ۶۱ و ۶۵ و دهه ۶۰ نیست، برگزاری یادواره شهدا برای این است که از انفاس قدسی شهدا و ارواح طیبه شهدا برای حرکت مدد بگیریم.

فارس: برنامه‌های آتی راه‌آهن چیست؟

داود عباس‌زاده: ارتقای کمی و کیفی راه‌آهن یکی از اولویت‌های مهم است، باید به مردم خدمات خوبی ارائه داد و به حداقل‌ها راضی نشد، امروز جوانان و نخبگان فراوانی داریم که می‌توان از ظرفیت‌ها آنها در عرصه‌های مختلف استفاده کرد.

افزایش خطوط ریلی از برنامه‌های راه‌آهن است برخی از استان‌های کشور از جمله ارومیه، کرمانشاه و همدان  فاقد خطوط ریلی بودند که در حال حاضر شبکه ریلی در این استان‌ها ایجاد شده است، ایجاد خط ریلی به میزان چند ده کیلومتر در مسیر شلمچه و کربلا در دست اقدام است که با نهایی شدن آن شلمچه به بصره عراق نصب خواهد شد.

فارس: تأثیر تحریم‌ها در حوزه راه آهن چه بوده است؟

داود عباس‌زاده: به یمن تحریم‌ها امروز راه‌آهن ایران در بسیاری از ادوات خودکفا شده، تحریم‌ها تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، امروز فرصت خوبی است که به ایده‌ها، طرح‌ها و اختراعات جوان‌ها و نخبگان اهمیت قائل شویم.

سال‌ها است به خام‌خوری عادت کردیم، صد درصد معادن نفت را به‌صورت خام صادر کرده و با پول آن روزگار گذراندیم، باید از فرصت تحریم‌ استفاده کرده و به موفقیت بیشتر دست پیدا کنیم.

از همان روحیه جهادی دوران دفاع مقدس می‌توان برای ارائه خدمت مناسب و سازندگی استفاده کرد، اگر دوران دفاع مقدس شهید همت‌‌ها، باکری‌ها، زین‌الدین‌ها، چمران‌ها داشتیم آیا دوران سازندگی نباید همت‌ها را در اختیار داشت؟

دوران سخت جنگ را با نبود هیچ اعتباری به پیروزی رساندیم، امروز اگر فرهنگ جهادی در جامعه جاری و ساری باشد، نظام دینی و ولایی در دنیا گل می‌کند و ایران به جایگاه واقعی خود در جهان دست خواهد یافت و به الگویی برای جهان اسلام تبدیل خواهد شد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=19340

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.