• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

قطار رشت کی به انزلی می‌رسد؟

  • کد خبر : 32309
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
قطار رشت کی به انزلی می‌رسد؟
در شرایطی که قرار بود راه آهن رشت در بهار امسال به کاسپین و پس از آن به انزلی برسد تا خلیج فارس به دریای خزر متصل شود، مشخص نیست این خط ریلی دقیقا چه روزی افتتاح خواهد شد و به نظر می‌رسد مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایسنا، خط ریلی قزوین-رشت پس از افتتاح در سال‌های گذشته قرار بود تا بندر کاسپین و پس از آن انزلی ادامه پیدا کند تا دریای خزر از طریق ریل به خلیج فارس متصل شود. اما برای ریل‌گذاری در این مسیر مشکلات بسیاری به وجود آمد که یکی از آن‌ها تاخیر در دریافت مجوز زیست محیطی برای راه آهن رشت – انزلی بود. چرا که عباس خطیبی – معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل – پیش از این و در خرداد ماه سال گذشته اعلام کرد که خط ریلی رشت – کاسپین – انزلی که تقریبا با در نظر گرفتن اتصال هر دو بندر به شبکه ریلی کشور ۴۵ کیلومتر تخمین زده می‌شود در اولویت قرار گرفته اما برای راه‌اندازی خط ریلی رشت – انزلی سازمان محیط زیست مخالفت‌هایی کرده است.

وی افزود: در حال حاضر با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی اصلاحاتی با هماهنگی سازمان محیط زیست در بخش‌هایی از این خط ریلی به ویژه در حوزه انزلی انجام داده‌ایم اما از سوی دیگر اولویت خود را روی اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی قرار داده‌ایم.

به نظر می‌رسید این مشکل حل شده باشد چرا که در شهریور ماه سال گذشته ریل‌گذاری در این مسیر آغاز شد و به گفته محمد باقر نوبخت –رییس سازمان برنامه و بودجه- مقرر شد تا پایان سال ۱۳۹۹ این خط ریلی تکمیل شود اما این اتفاق نیافتاد.

البته خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور- درباره این پروژه گفت: راه آهن رشت- انزلی ۴۱ کیلومتر است که در ادامه مسیر راه آهن قزوین- رشت، مرکز استان گیلان را به بندر انزلی متصل می کند. در حال حاضر با توجه به مصوبه هیات وزیران و ضرورت حفظ محیط زیست تالاب انزلی اولویت اجرایی پروژه رشت- پیربازار- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر در قالب پروژه های جهش تولید در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به پیشرفت زیرسازی ۶۳ درصدی این خط ریلی، افزود: زیرسازی قطعات ۶ و ۷ این محور در حال اجرا است و عملیات اتصال پیربازار به بندر کاسپین نیز آغاز شده است که مقرر است ۴۰ میلیارد تومان از هزینه های احداث آن از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی تامین شود. در همین راستا همه تلاش ما این است که این پروژه در  سال جاری آماده بهره‌برداری شود.

اما با این وجود به نظر می‌رسد مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده و شاید دوباره متولیان برای تکمیل راه آهن رشت – کاسپین- انزلی بدقول شوند چرا که به نظر می‌رسد مسئولان استانی هم نسبت به این مسائل انتقاد دارند.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی –رییس کل دادگستری استان گیلان- چند روز پیش ‌در بازدید از پروژه احداث راه آهن رشت – انزلی بر تسریع عملیات ساخت این خط ریلی تاکید کرد وگفت: عقب ماندگی از برنامه با افزایش شیفت‌های کاری و تیم‌های عملیاتی جبران و گزارش آن به دستگاه قضایی ارایه شود.

وی افزود: در حال حاضر با تامین شدن بودجه لازم و فراهم بودن مصالح مورد نیاز، بهانه‌ای برای تاخیر در پروژه راه آهن رشت-انزلی پذیرفتنی نیست و دست‌اندرکاران این پروژه در صورت برخورد با مشکلات و موانع اداری، آن را گزارش دهند تا از سوی دستگاه ها در اسرع زمان مورد پیگیری قرار گیرد.

همچنین علی فتح‌اللهی –استاندار گیلان- امروز (سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه) درباره این خط ریلی تاکید کرد: راه آهن از پروژه‌های ملی گیلان بوده و در این راستا مشکلات و موانع این پروژه باید شناسایی و با مشارکت همه دستگاه‌های مربوطه حل شود. چرا که در حوزه راه آهن در گیلان ضعیف بودیم که خوشبختانه اکنون در استان از چهار راه ارتباطی بهرمند هستیم و کوتاه شدن مسیر ارتباطی، سرعت بالا، کاهش هزینه‌ها و همچنین در عرصه بین‌اللملی نیز در حوزه ترانزیت کالا و کاهش خطرات جانی در جاده‌ها، از جمله مزایایی مهم راه آهن است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=32309

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.