• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

ورود سومین قطار تجاری چین به تهران در سال ۲۰۱۸

  • کد خبر : 2608
  • ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
ورود سومین قطار تجاری چین به تهران در سال ۲۰۱۸

0 (0) معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با اعلام ورود سومین قطار تجاری چین به تهران، از مذاکرات شرکت راه‌آهن با شرکت‌های خودروساز برای حمل کالا در این مسیر خبر داد. ‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سید مصطفی داودی با اشاره به اینکه چین از […]

0
(0)

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با اعلام ورود سومین قطار تجاری چین به تهران، از مذاکرات شرکت راه‌آهن با شرکت‌های خودروساز برای حمل کالا در این مسیر خبر داد.
‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سید مصطفی داودی با اشاره به اینکه چین از جمله مهمترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌رود‌، افزود: با توجه به اینکه سالانه در مسیر چین به ایران حجم زیادی از کالا جابه‌جا می‌شود، شرکت راه‌آهن رایزنی‌های خود را برای راه‌اندازی این کریدور جدید از سال 2015 با کشورهای مسیر (چین ، قزاقستان، ترکمنستان) آغاز کرد‌.

وی با اشاره به اینکه تغییر نوع تردد و مسیر برای حمل کالا از سوی صاحبان آن کار ساده‌ای نیست، تصریح کرد: صاحبان کالا در صورتی با چنین اقدامی موافقت می‌کنند که مزیتی برای آنها ایجاد شود، از این رو تلاش کردیم تا با ایجاد مزیت‌های نظیر کاهش زمان و رقابتی کردن نرخ حمل بار، صاحبان کالا را به استفاده از این کریدور ریلی ترغیب کنیم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با تاکید بر اینکه رقابتی کردن نرخ حمل بار الزاماً به معنای کاهش نرخ حمل بار نیست‌، تصریح کرد: در این زمینه با سه کشور چین‌، قزاقستان و ترکمنستان وارد مذاکره شدیم و برای ارزیابی زمان انتقال کالا با قطار نسبت به دیگر انواع حمل و نقل‌، در سال 2016 اولین قطار آزمایشی را از شرق چین (منطقه شانگهای) به سمت ایران حرکت کرد.

وی افزود: این قطار آزمایشی فاصله میان چین و ایران را طی 20 روز طی کرد و این زمان یک سوم زمانی بود که کالا به روشهای دیگر به ایران انتقال داده می‌شد.

داودی با اشاره به اینکه پس از به نتیجه رسیدن طرفین مذاکره برای تعیین نرخ تعرفه ، در سال 2017 دومین قطار از مقصد چین راهی ایران شد، اظهار داشت: به دنبال تثبیت نرخ تعرفه و زمان حرکت، از 28 و 30 دسامبر سال 2018 ، با استقبال صاحبان کالا، سه قطار تجاری از مبدا چین به سمت ایران حرکت کرد.

وی استقبال صاحبان کالا را نشان دهنده درستی مسیر و رقابتی بودن تعرفه دانست و تصریح کرد: همچنین زمان سیر این مسیر بین 11 تا 15 روز از مبداهای مختلف در چین بود که قطار 11 هزار کیلومتر مسیر را بین 4 کشور طی می‌کرد. به عبارتی قطار روزانه 800 کیلومتر را می‌پیمود که این سیر بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: با توجه به تجاری و موفقیت آمیز بودن حرکت قطارها در این کریدور ( کریدور چین – ایران )، رایزنی‌هایی را با شرکتهایی خودرو سازی چون سایپا شروع کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا بار شرکت‌های خودرو ساز و شرکت‌هایی که حجم بالایی از مبادلات را با چین دارند را به مسیر ریلی منتقل کنیم.

داودی اضافه کرد: با استفاده از این مسیر کالاهای این شرکت‌ها مستقیماً از چین تا ایستگاه‌های مربوط به این شرکت‌ها در محدوده تهران حمل می‌شود و بسیاری از این مشکلات مرتفع می شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مدیران شرکت سایپا‌، اظهار داشت : تلاش می کنیم تا ظرف 2 هفته آینده جلسه سه جانبه‌ای را با شرکت‌ مدیر عامل راه‌آهن و ‌‌مدیر عامل شرکت سایپا و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار کنیم و به توافقاتی در زمینه حمل ریلی بارهای این شرکت ها برسیم.

وی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی بار از جمله حفاظت از محیط زیست‌، کاهش هزینه‌ها‌، مصرف سوخت و تلفات جاده‌ای دانست و اضافه کرد: علاوه بر این مزایا همه تلاش شرکت راه‌آهن بر این است که با فعال سازی چنین مسیرهایی زمان سیر و حمل کالا را کاهش دهیم و به این ترتیب زمان خواب سرمایه را برای صاحبان کالا به حداقل برسانیم‌.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن حرکت 3 قطار در مدت زمان کوتاه از سمت چین به ایران را نوید دهنده فعال‌سازی و رونق این مسیر ریلی عنوان کرد و گفت‌: آخرین قطار باری از سمت چین به ایران طی 15 روزه 41 کانتینر کالا را از چین به ایران حمل کرد که این زمان با احتساب اقدامات گمرکی یک سوم زمان سنتی حمل کالا بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر صاحبان کالا‌ در حال فراهم کردن مقدمات سیر قطارهای دیگر به سمت ایران هستند و امیدواریم که درآینده نزدیک این مسیر تردد روزانه داشته باشیم.

داودی با بیان اینکه مذاکرات متعدد با کشورهای این مسیر برای ادامه آن به سمت ترکیه در جریان است، افزود: تلاش داریم از مسیر ترکیه این قطار را به سمت اروپا ببریم که در این زمینه جلساتی با مسئولان کشورهای ترکیه و آلمان انجام داده‌ایم.

‌وی با تاکید بر اینکه راه آهن اهداف بلند مدتی برای ترانزیت کالا در برنامه خود تعریف کرده است، گفت: وظیفه ما در راه‌آهن ایجاد مسیرها‌ و تسهیلات برای حمل و نقل به روش ریلی است و استفاده از مسیر ریلی به صاحبان کالا بر می‌گردد‌.

داودی با ابراز امیدواری برای افزایش ترانزیت ریلی اظهار داشت: امسال ترانزیت ریلی در کشور 55 درصد رشد داشته است که یکی از دلایل مهم آن برقراری ارتباطات میان کشورها است و امیدواریم امسال رقم ترانزیت ریلی کشور را به 1.5 میلیون تن برسانیم‌.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=2608

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.