• امروز : چهارشنبه - ۲ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 21 February - 2024
کل اخبار 6672اخبار امروز : 0
5

وعده اتصال شهرک صنعتی اشراق زنجان به راه‌آهن سراسری ۲۰ ساله شد

  • کد خبر : 35530
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
وعده اتصال شهرک صنعتی اشراق زنجان به راه‌آهن سراسری ۲۰ ساله شد
با گذشت حدود دو دهه از کلنگ‌زنی طرح اتصال شهرک صنعتی اشراق زنجان به راه‌آهن سراسری، نه تنها خبری از تکمیل این پروژه درمیان نیست، بلکه به نظر می‌رسد وجود اختلافات بین شرکت شهرک‌های صنعتی و راه‌آهن شمالغرب مهمترین مانع تکمیل این طرح باشد.
4.3
(9)

به گزارش ریل نیوز به نقل از تسنیم از زنجان، اتصال شهرک صنعتی شماره یک علی‌آباد زنجان (اشراق) به خطوط راه‌آهن سراسری از ۲۰ سال پیش یعنی در سال ۸۲ و با هدف رونق و توسعه واحدهای تولیدی، صنعتی و اشتغال‌زایی مطرح شد.

پس از گذشت دو دهه و باوجود آنکه شهرک صنعتی از لحاظ استقرار واحدهای صنعتی‌ صادراتی پیشرفت‌هایی داشته و چندین واحد در راستای صادرات خارج از استان در طول این سال‌ها فعال بوده‌اند، اما هنوز پروژه اتصال راه‌آهن به شهرک صنعتی محقق نشده و چشم انتظاری برای تکمیل این طرح همچنان ادامه دارد.

شهرک صنعتی اشراق در استان و شهرستان زنجان واقع شده و ۵۶۷ هکتار وسعت دارد که ۲۷۳ هکتار آن مربوط به واحدهای صنعتی است. واحدهای صنعتی این شهرک، سال‌هاست در رؤیای اتصال ریلی به سایر نقاط ایران برای تردد سریع و آسان محصولات خود هستند. رؤیایی که هر بار مسئولی درباره تحقق آن وعده‌ای می‌دهد، بدون آنکه مسیر رسیدن به آن هموار شده باشد.

وعده‌های تاریخ گذشته محقق نشده

به طور مثال، شهریور ۱۴۰۰ محسن عباسی، مدیرعامل وقت شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت که زیرسازی این پروژه تمام شده و تا پایان سال پروژه به شرکت راه‌آهن تحویل داده می‌شود. حالا بیش از دو سال از آن وعده گذشته، اما هنوز از تکمیل زیرسازی پروژه و احداث سکو و .‌‌… خبری نیست.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در مرداد سال گذشته یعنی ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران، از اتصال شهرک صنعتی اشراق به خط ریلی سراسری در شهریورماه خبر داد و گفت: بر اساس قول مدیرکل راه‌آهن و شرکت شهرک‌های صنعتی استان، اتصال شهرک صنعتی اشراق به خط ریل سراسری تا پایان شهریور (۱۴۰۱) و پس از ۱۸ سال به نتیجه مطلوب می‌رسد.

وعده‌هایی از این دست درباره اتصال راه‌اهن سراسر به شهرک صنعتی زنجان که البته به سرانجام نرسیده، کم نبوده و نیست.

حالا که به ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ رسیده‌ایم و خبری از تحقق این رویای صنعتی به گوش نمی‌رسد، ما در خبرگزاری تسنیم دوباره سراغ آن رفته‌ایم تا از میزان پیشرفت پروژه، یا زمان تکمیل و یا حتی موانع پیشرفت آن خبری دریافت کنیم.

مصطفی الماسی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم توپ را به زمین سرکت سراسری راه‌آهن انداخت و گفت: ما فقط منتظر اقدامات راه‌آهن هستیم تا روسازی‌های لازم را انجام دهد. وظیفه ما زیرسازی پروژه بود که انجام شده و بخش‌هایی از آن، در حد جزئی باقی مانده است.

وی افزود: آن بخش‌های جزئی را هم می‌توانیم همزمان با اقدام راه‌آهن انجام دهیم، بنابراین فقط منتظر اقدامات راه‌آهن شمال‌غرب هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان تاکید کرد که نیازی نیست سرمایه‌مان را آنجا بخوابانیم، وقتی هنوز شرکت سراسری راه آهن کارهای مربوط به حیطه خود را انجام نداده است.

از تعریف ما تا تعریف مسئولان!

به نظر می‌آید تعریف ما از کارهای باقی مانده جزئی، با تعریفی که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی از آن دارد، کمی متفاوت باشد، زیرا در بازدیدی که خبرنگار تسنیم امروز از پروژه داشت، جز خاکبرداری، عملیات دیگری در منطقه موردنظر خط راه‌آهن صورت نگرفته بود.

خبرنگار تسنیم این را با الماسی درمیان گذاشتیم و او دوباره تأکید کرد که ما فقط معطل اقدامات راه‌آهن هستیم.

الماسی با بیان اینکه استاندار زنجان دستور ویژه‌ای دراین زمینه به راه‌آهن داده است، افزود: از شهرک صنعتی تا خطوط راه‌آهن، حدود ۷ کیلومتر باید ریل‌گذاری شود که امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات راه آهن شروع شود‌.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در پاسخ به این پرسش خبرنگار تسنیم که چرا باوجود گذشت ۲۰ سال از مطرح شدن پروژه، هنوز به سرانجامی نرسیده است، گفت: این پروژه روی کاغذ یک عمر ۲۰ ساله دارد، وگرنه از اجرای آن به طور رسمی فقط حدود ۵ تا ۶ سال می‌گذرد.

تا شرکت شهرهای صنعتی شروع نکند، شروع نمی‌کنیم

اگرچه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی زنجان به ما گفت که از اجرای عملیات عمرانی بخشی از پروژه که برعهده این شهرک بوده، چیزی باقی نمانده و باقی، کارهای برزمین مانده راه‌آهن است، اما مدیرکل راه آهن شمالغرب نظر دیگری داشت.

منوچهر صفری مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت که زیرسازی را نخست باید شهرک‌های صنعتی انجام دهد. درباره روسازی هم فعلاً با شهرک‌های صنعتی اختلاف داریم که کدام یک از ما انجام بدهد.

وی گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی از ۱۸ سال پیش تاکنون در حال انجام زیرسازی است و هنوز وظایفش را انجام نداده‌ است؛ سکو، سایت کارگاهی و دیگر ملزومات باید آماده باشد تا ما اقداماتمان را آغاز کنیم.

به یک اعتبار ۸۰ میلیاردی هم نیازمندیم

صفری افزود: ما عملیات عمرانی را از سمت ایستگاه خرم‌پی یعنی ۳ کیلومتر مانده به شهرک صنعتی شماره یک علی‌آباد (اشراق) آغاز کردیم، ولی چون زیرسازی لازم صورت نگرفته بود، کار در همان موقعیت متوقف شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نیز اگر زیرسازی از سوی شهرک‌های صنعتی صورت بگیرد، به اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان نیازمندیم که طرح تکمیل شود.

با تمام آنچه گفته شد و همانگونه که از تصاویر مشخص است با گذشت دو دهه، هنوز تکمیل شدن این پروژه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست چه زمانی اختلافات و کم‌کاری‌ها به پایان خواهد رسید. فعلا هر یک از طرفین توپ را به زمین دیگری می‌اندازد و هنوز هر کدام کم‌کاری طرف مقابل را مانع اجرا و تکمیل پروژه اعلام می‌کند. به نظر می‌رسد با این وضعیت عملاً نمی‌توان امیدی به اتمام این پروژه در چند سال آتی داشت.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 9

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=35530
  • نویسنده : حق پناه
  • ارسال توسط :
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.