• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
7
چهارمحال و بختیاری

شنیدن صدای سوت قطار؛ مطالبه مردم چهارمحال و بختیاری از رییس‌جمهور

  • کد خبر : 35534
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱:۲۳
شنیدن صدای سوت قطار؛ مطالبه مردم چهارمحال و بختیاری از رییس‌جمهور
تکمیل راه‌آهن چهارمحال و بختیاری و اتصال این استان به شبکه ریلی کشور از مهمترین مطالبات مردم این استان از رییس‌جمهور است و امید می‌رود انتظار شنیدن سوت قطار در این استان با همت دولت سیزدهم به پایان برسد.
3.6
(19)

ستان که متصل‌کننده فلات مرکزی به جنوب کشور است در موقعیت جغرافیایی با اهمیتی قرار گرفته است که در صورت برخورداری از شبکه ریلی می‌تواند جابه‌جایی بار و مسافر در کشور را تسهیل کند.

چهارمحال و بختیاری با داشتن مزیت‌های فراوان اقتصادی و از سوی دیگر قرار گرفتن در مسیر اتصال فلات مرکزی به جنوب ایران، سال‌هاست در انتظار برخورداری از شبکه ریلی است.

شبکه حمل و نقل ریلی از مهمترین پیش‌نیازهای توسعه یافتگی است زیرا این شاخص یکی از زیرساخت‌هایی است که به ویژه بخش اقتصادی به وسیله آن شکوفا می‌شود.

از دیدگاه کارشناسان، بخش حمل و نقل ریلی در اقتصاد از آن جهت اهمیت خاصی دارد که به لحاظ زیست‌محیطی، کاهش سوخت و ایمنی بالا از مزیت‌ بیشتری نسبت به حمل و نقل جاده‌ای برخوردار است.

از سوی دیگر تلفات جاده‌ای که هزینه‌های سنگین اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد می‌کاهد و آسایش و آرامش شهروندان را تامین می‌کند.

اکنون بیش از یک دهه است که طرح راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است و تحقق این مهم به یکی از مطالبات اصلی مردم چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است.

به همت دولت سیزدهم مطالبه نخست مردم و حیاتی‌ترین طرح استان که تکمیل طرح انتقال آب به نیمی از جمعیت استان بود، محقق شد و در سفر پیش روی رییس‌جمهور به این استان افتتاح می‌شود، اما پس از آن بی‌تردید می‌توان گفت مهمترین طرحی که مردم خواستار تکمیل و افتتاح آن هستند، شبکه ریلی و بهره‌برداری از راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد است.

در آستانه سفر رییس‌جمهور به استان تعدادی از شهروندان مهمترین مطالبه خود از رییس‌جمهور را تکمیل راه‌آهن استان اعلام کردند.

شهروندان: راه‌آهن استان سریع‌تر افتتاح شود

یکی از شهروندان اهل شهرکرد مهمترین مطالبه خود از رییس‌جمهور را تکمیل شبکه ریلی استان عنوان کرد و گفت: سالهاست که این استان از نعمت حمل و نقل ریلی بی‌بهره بوده است و این موضوع نه تنها سبب شد تا استان در بن‌بست توسعه بماند بلکه هزینه‌های جانی و مالی بسیاری بر مردم تحمیل شد که جبران آن امکانپذیر نیست.

محمد کیانی افزود: سالهاست که طرح راه‌آهن استان وارد مرحله اجرا شده و مسوولان دولت های مختلف اعلام می کنند که قرار است سوت قطار شنیده شود اما تاکنون محقق نشد و مردم همچنان در حسرت شنیدن سوت قطار هستند.

وی تصریح کرد: امید می‌رود در سفر پیش روی رییس‌جمهور مردمی این آرزو و مطالبه دیرینه مردم محقق شود و با این اقدام و اهتمام دولت سیزدهم مردم به مسئولان خود امیدوار بمانند.

معصومه نظری از دیگر اهالی چهارمحال و بختیاری که یکی از بستگان خود را در تصادفی در محورهای ارتباطی استان از دست داده است، نسبت به زیرساخت‌های نامناسب حوزه راه در استان گلایه دارد و می‌گوید: اگر استان از شبکه ریلی برخوردار بود و یا پروازهای فرودگاه شهرکرد منظم و به مقاصد متعدد انجام می‌گرفت از وقوع بسیاری از تلفات جاده‌ای استان جلوگیری می‌شد اما استان همچنان بی‌بهره از شبکه حمل و نقل ریلی است.

وی تصریح کرد: گفته می‌شود طرح‌های عمرانی متعددی در استان نیمه‌تمام مانده اما اگر بتوان اعتباری که در سفر به استان اختصاص می‌یابد با اولویت راه‌آهن باشد و این طرح تکمیل شود بستر توسعه در استان فراهم و اجرای دیگر طرح‌ها نیز تسهیل می‌شود.

عملیات مطالعه و اجرای طرح راه‌آهن استان از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و اکنون به گفته مسئولان امر این طرح در زیرسازی دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

این طرح با هدف جابه‌جایی بار و مسافر احداث و پیش‌بینی می‌شود در سال اول بهره‌برداری ۷۰۰ هزار مسافر و ۳.۳ تُن بار از این مسیر جابه‌جا شود.

پیشرفت ۷۰ درصدی زیرسازی راه‌آهن استان

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: طی ۲ سال اخیر پیشرفت زیرسازی راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد از ۴۰ به ۷۰ درصد رسیده است.

حسینعلی مقصودی افزود: اما اعتبارات موجود جوابگوی سرعت‌بخشی به این طرح نیست و امید می‌رود در سفر دوم رییس‌جمهور اعتبار بیشتری به طرح اختصاص داده شود.

به گفته وی، برای تکمیل طرح راه‌آهن استان در هر ۲ بخش زیرسازی و ریل‌گذاری به ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عملیات اجرا در تمامی قطعات طرح فعال است، تصریح کرد: سرعت پیشرفت در هر چهار قطعه طرح چندان مطلوب نیست اما چنانچه اعتبار بیشتری به این طرح تخصیص یابد، اجرای آن با سرعت بیشتری همراه می‌شود.

مقصودی به جزییات اجرای طرح نیز اشاره و تصریح کرد: قطعه نخست از ایستگاه مبارکه اصفهان تا جاده زرین‌دشت به سفیددشت به طول ۴۱.۸۲ کیلومتر است، قطعه دوم از جاده سفیددشت تا گردنه زردی‌ها و قطعه سوم و چهارم از گردنه زردی‌ها تا شهرکرد در حال اجراست.

تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح راه‌آهن استان

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه راه‌آهن استان طرح اولویت‌دار و پیشران استان به شمار می‌رود و تمام توان برای تکمیل آن به کار گرفته شده است، گفت: در سفر اول رییس‌جمهور ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح مصوب شد که تاکنون ۳۴۰ میلیارد آن تخصیص و جذب شده است.

غلامعلی حیدری افزود: هرچند اعتباری که در سفر اول به راه‌آهن استان اختصاص یافت جوابگوی تکمیل این طرح نیست اما امید می‌رود در سفر دوم بتوان اعتبار بیشتری برای این طرح دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اعتبار قابل توجهی برای توسعه راه‌های استان اختصاص یافته است، تصریح کرد: همزمان با فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۵۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از ردیف‌های مختلف بودجه‌ای برای توسعه و ایمن‌سازی جاده‌های این استان اختصاص داده شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات ماده ۵۶ برای توسعه استان اختصاص داده شد که معادل هشت هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار صرف جاده سازی و امور زیرساختی می‌شود.

حیدری افزود: اگر زیرساخت‌ ریلی و جاده‌ای توسعه یابد استان از بن‌بست خارج شده و با زمینه‌سازی حضور گردشگران به استان زمینه افزایش درآمد و رشد و توسعه استان فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: امید است تا پایان عمر دولت سیزدهم شبکه ریلی استان تکمیل شود و بدین ترتیب شهرکرد بیست و سومین مرکز استانی خواهد بود که به شبکه ریلی سراسری متصل می‌شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان دارای جمعیت یک میلیون نفری است.

رییس‌جمهور در ادامه سفرهای استانی خود روز پنجشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱ به‌همراه جمعی از اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری سفر کرد تا از نزدیک مسائل این استان را مورد بررسی قرار دهد.

در جریان این سفر ۷۰۰ طرح نیمه‌تمام چهارمحال و بختیاری مورد بررسی قرار گرفت و برای طرح‌های بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی ردیف اعتباری در نظر گرفته شد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا: 19

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=35534
  • نویسنده : حق پناه
  • ارسال توسط :

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.