• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
7
علی بیت‌الهی

خطر جدی فرونشست در مسیر راه‌آهن تهران – مشهد

  • کد خبر : 35586
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
خطر جدی فرونشست در مسیر راه‌آهن تهران – مشهد
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: یکی از مسیرهای ریلی که موضوع فرونشست در آن جدی بوده، راه‌آهن تهران-مشهد است. بطوریکه در نقاطی از این راه‌آهن آثار فرونشست کاملا مشهود است.
4.2
(25)

علی بیت‌الهی در گفت‌وگو با ما درباره فرونشست در محدوده زیرساخت‌های حمل و نقل اظهار داشت: در چندین مسیر ریلی و فرودگاه‌ها موضوع فرونشست را مورد مطالعه قرار دادیم و یکی از مسیرهای ریلی که موضوع فرونشست در آن جدی بوده، راه‌آهن تهران-مشهد است. بطوریکه در نقاطی از این راه‌آهن  آثار فرونشست کاملا مشهود است.

به گزارش ریل نیوز به نقل از ایلنا , وی ادامه داد: در این مسیر ریلی در قطعه نزدیک به ورامین در ایستگاه حوالی ابردژ و در ادامه مسیر نزدیک به ایستگاه نیشابور به شدت آثار فرونشست مشهود و بسیار هم خطرناک است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به بروز شکاف و حفرات، احتمال اینکه این مسیر ریلی و خطوط ریزش  داشته باشد، وجود دارد. این خطر بالقوه محتمل است از این رو باید اقدامات  مقابله‌ای، تمهیدات مهندسی دیده شود و راهکارهایی وجود دارد و می‌توان اقدامات انجام داد تا خطر فرونشست را به حداقل رساند.

بیت‌الهی با بیان اینکه درباره راه‌آهن تهران – مشهد اقداماتی را انجام داده‌ایم، افزود: در نقاط شکاف‌ها و حفرات را با موادی پر کردیم و می‌توان با روش عایق بندی جلوی گسترش این عوارض به حریم ریل گرفت. این اقدامات در دنیا هم تجربه شده‌ است و تمام مواد و تجهیزات و دانش تخصصی آن در کشورمان وجود دارد و موانعی از این بابت وجود نیست.

وی با اشاره به انتشار اخباری درباره خطر فرونشست در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: اثرات فرونشست در فرودگاه مهرآباد نمایان و مشهود نیست و حاشیه‌های پهنه فرونشستی جنوب غرب تهران در مجاورت این منطقه قرار گرفته و فعلا نگرانی وجود ندارد. اما با تدوام این روندی که درباره کاهش آب‌های زیرزمینی وجود دارد، احتمال این است که طی سال‌های آینده مشکلاتی ایجاد شود و باید شدت این روند مانیتور و رصد شود اما اینگونه نیست که باندهای پرواز فرودگاه مهرآباد در معرض فرونشست قرار داشته باشد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به نرخ فرونشست در ایران تاکید کرد:  نزدیک به ۵ تا ١٠ درصد فرونشست‌های دنیا  در حدود ١٠ تا ١٢ سانتیمتر است و اغلب فرونشست‌های دنیا نرخ کمتر از ١٠ درصد را دارند اما ٣ تا ۴ درصد فرونشست‌ها در دنیا بالای ٢٠ درصد است اما در ایران در چند استان نرخ فرونشست بالای ٢٠ درصد است و به طور متوسط نرخ فرونشست در ایران بالاتر از ١٠ درصد است.

بیت‌الهی گفت: ایران جزو کشورهای پرخطر در فرونشست در دنیا است به طوریکه ۵ درصد فرونشست‌های دنیا چنین نرخ‌های بالا را دارند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 25

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=35586
  • نویسنده : حق پناه
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایلنا

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.