• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Wednesday - 11 December - 2024
کل اخبار 6826اخبار امروز : 0
1

تابوشکنی راه آهن چین در حمل کالای خطرناک

  • کد خبر : 36637
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۳ - ۳:۱۹
تابوشکنی راه آهن چین در حمل کالای خطرناک
استفاده از منابع انرژی نو و تجدید پذیر به یکی از روندهای تجاری روز جهان به ویژه در بخش حمل و نقل تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، خودروهای برقی که در ایران نیز استفاده از آنها به امری متداول تبدیل شده است، یکی از مهمترین اقلام سبد صادرات چین را طی دستکم سه سال گذشته تشکیل داده است.

از سوی دیگر، با توجه به اهمیت تامین باتری های یدکی خودروهای برقی چینی در سراسر جهان، تحویل به موقع و ارزان قیمت آنها به مشتریان خارجی در اولویت برنامه های شرکت های خودروسازی این کشور قرار دارد.

اما مشکل اینجاست که باتری های لیتیومی مورد استفاده در خودروهای برقی، از حجم و وزن بسیار زیادی برخوردار هستند. همین امر موجب شده تا چینی ها برای کاهش قیمت تمام شده باتری های لیتییومی خوروهای برقی در کشورهای هدف به ویژه در اروپا، به سمت حمل و نقل ریلی حرکت نمایند. چینی ها معتقدند که استفاده از ظرفیت بخش ریلی برای انتقال باتری های لیتیویمی به اروپا، می تواند زمان و هزینه حمل آنها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در همین راستا، چینی ها در تاریخ ۱۹ نوامبر، سیر سه قطار کانتینری حاوی باتری های لیتیومی را در دو شهر سیچوآن و گوانگژو مورد آزمایش قرار دادند. با توجه به سابقه آتش گرفتن باتری های لیتیومی به ویژه از نوع قوی مورد کاربرد در خودروهای برقی، مهندسین چینی از سنسورهای مهمی همچون سنسور دود جهت تامین ایمنی قطار در حین سیر استفاده کرده اند. همچنین، جنس موارد استفاده شده در داخل قطار نیز کاملا غیر قابل اشتعال بوده که این موضوع نیز ایمنی مورد نیاز برای سیر قطار را تا حد زیادی ارتقاء خواهد داد.

پیش از این، تنها راه حمل باتری های لیتیومی به سمت اروپا استفاده از جاده یا دریا بوده و این نخستین بار است که از شبکه ریلی برای حمل این نوع باتری ها استفاده می شود. چینی ها همچنین معتقدند که حمل این نوع باتری ها با استفاده از قطار، آلایندگی های کربنی کمتری به نسبت جاده یا کشتی ایجاد خواهند کرد.

اهمیت تجاری حمل باتری خودروهای برقی با قطار

علاوه بر مزایای یاد شده برای حمل باتری های لیتیومی خودروهای برقی با استفاده از قطار، یاید توجه داشت که صنعت ساخت و تجارت این نوع باتری ها با توجه به کاربردهای فراوان آنها در صنایع مختلف، به یکی از پرطرفدارترین صنایع جهان تبدیل شده که اتفاقا، چینی ها بزرگترین تولید کننده این باتری ها در جهان نیز به حساب می آیند. همانطور که در نمودار زیر ملاحظه می فرمایید، حجم صادرات باتری های لیتیومی چین به خارج از این کشور، از سال ۲۰۱۹ به این سو تا سطح چشمگیری افزایش یافته است.

از سوی دیگر، سیاست های سفت و سخت دولت چین برای کاهش آلایندگی های زیست محیطی و کربن زدایی، این کشور را به سمت استفاده از ریل به جای جاده، برای حمل باتری های لیتیومی سوق داده است. نکته ای که باید بیش از هر چیز به آن پرداخت اینکه حمل باتری های لیتیویم با استفاده از قطار، می تواند چشم برای حمل کالاهای استراتژیک دیگر را نیز پیش روی دولت و راه آهن چین قرار دهد.

لزوم توجه به روندهای بازار جهانی در حمل و نقل ریلی

نکته دیگری که در برنامه راه آهن چین برای حمل باتری های لیتیومی با استفاده از شبکه ریلی به چشم می خورد، همگام سازی روندهای بازارهای جهانی با راه آهن است. به طور سنتی، بخش باری راه آهن ها کالاهایی را حمل می کنند که دستکم چندین دهه مشغول به حمل آنها هستند. لذا، کمتر به چشم می خورد که راه آهن ها، نسبت به تلاش برای قرار گرفتن در میان روندهای جدید بازار و حمل کالاهای جدید اقدام نمایند.

اما اقدام راه آهن چین برای حمل باتری های لیتیومی که در زمره کالاهای خطرناک محسوب می شوند، به نوعی تابوشکنی در صنعت حمل و نقل ریلی به حساب می آید. معمولا حمل کالاهای خطرناک می بایست بر اساس مقررات RID انجام شود. این مقررات نیز از به روزرسانی کم سرعتی برخوردار بوده و گنجاندن کالاهای جدید در این فهرست، نیازمند صرف زمانی طولانی است.

چینی ها نشان دادند که برای پیوستن به روندهای روز بازارهای جهانی، می بایست مقررات و روش های حمل کالاهای خطرناک را به دور از فرآیندهای بروکراتیک متداول انجام داده و تا تنور بازار داغ است، خمیر را چسباند!

با توجه به ماهیت پویای بازارهای جهانی، راه آهن ها حتما می بایست برای موفقیت در رقابت با بخش جاده ای، مقررات خود برای حمل کالاهای خطرناک را با سرعتی بسیار بالاتر از وضعیت کنونی اصلاح نمایند. در غیر اینصورت، ممکن است بازار کالایی رونق گرفته، به اوج برسد و سپس از رونق بیفتد و راه آهن ها هنوز موفق به جذب بار های مربوط به آن بازار نشده باشند. این همان موضوعی است که معمولا راه آهن را در قیاس با بخش جاده ای و دریایی، عقب نگه دشاته و حتما می بایست نسبت به اصلاح آن اقدام نمود.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=36637

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.