• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

450 واگن ریل باس به شبكه ریلی کشور افزوده می شود

  • کد خبر : 3978
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۴:۵۰
450 واگن ریل باس به شبكه ریلی کشور افزوده می شود

0 (0) به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، سعيد رسولي در نشست خبری که امروز 26اسفندماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امسال نودمين سال تأسيس راه آهن سراسری كشور است و با توجه به ويژگي های بارز و مهم حمل و نقل ريلی و نقش آن در اقتصاد كشور، لازم است برنامه های جديدتر […]

0
(0)

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، سعيد رسولي در نشست خبری که امروز 26اسفندماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امسال نودمين سال تأسيس راه آهن سراسری كشور است و با توجه به ويژگي های بارز و مهم حمل و نقل ريلی و نقش آن در اقتصاد كشور، لازم است برنامه های جديدتر و جدی تری برای توسعه آن داشته باشيم.

وی با بیان اینکه امروز توسعه حمل و نقل ريلی نه يك انتخاب بلكه يك ضرورت است، افزود: در سال های 90 تا 95 حدود 211 ميليون تن بار توسط شبكه ريلی كشور جابه جا و در همين مدت حدود 242 ميليون تن بار در مسيرهای موازی و از طريق جاده جابه جا شده است.

عضو هيأت مديره راه آهن جمهوری اسلامی ايران تصریح کرد: بنابراين هرچه بيشتر به جابه جايی بار و مسافر توسط شبكه های ريلی توجه کنیم، به صورت مستقيم در اقتصاد ملی تأثير خواهيم گذاشت و می توان در توسعه شبكه ريلی و ساير بخش ها اثرگذار بود.

رسولی بیان کرد: خوشبختانه استان خوزستان جزء استان هايی است كه از زيرساخت های ريلی خوبی برخوردار بوده و تنها استانی است كه دو اداره كل راه آهن دارد؛ ظرفيتي جدي در محور انديمشك به درود وجود دارد كه دو خطه كردن اين مسير بسيار سخت و غيرممكن بود اما خوشبختانه پس از 60 سال، بازسازي اين محور در دستور كار قرار گرفت و انجام شد.

عضو هيأت مديره راه آهن جمهوری اسلامی ايران گفت: اين امر موجب ارتقاء سير قطارها در مسير و بالا رفتن سرعت خواهد شد. در خصوص بازسازی و نوسازی ناوگان ريلی اين محور در چند ماه گذشته شاهد راه اندازي قطار فدك در مسير اهواز به تهران بوديم كه استفاده از اين قطار مورد استقبال قرار گرفت.

رسولی ادامه داد: در جلسه اي كه با حضور استاندار خوزستان برگزار شد، تصميمات خوبی در خصوص بهبود شرايط ناوگان ريلی استان اتخاذ شد. در كشور نيز تفاهمنامه های خوب و اميدبخشي در خصوص تأمين ناوگان جديد با كشورهاي روسيه و كره جنوبي به امضا رسيد.

وی افزود: در اين زمينه به ميزان سه ميليارد يورو با كشور روسيه و 720 ميليارد يورو با كره جنوبی تفاهمنامه هايی منعقد شد كه از اين محل 450 واگن ریل باس به شبكه افزوده خواهد شد.

عضو هيأت مديره راه آهن جمهوری اسلامی ايران با بیان اینکه موضوع اتصال شلمچه به بصره يه عنوان يك كريدور ترانزيتی نه تنها برای استان خوزستان كه برای كل كشور از اهميت بالايی برخوردار است، گفت: اين قطعه شامل احداث يك پل و حدود 32 كيلومتر خط است كه احداث خط به عهده طرف قرارداد عراقی است اما با تفاهمنامه های صورت گرفته منابع احداث اين خط نيز به عهده ايران بوده و اجرايی خواهد شد.

رسولی ادامه داد: خوشبختانه اين طرح در قانون بودجه قرار دارد و مذاكرات لازم با مجری طرح صورت گرفته است. در همين امروز جلسه ای در تهران برگزار شد و اميدواريم به زودی شاهد اجرای اين طرح باشيم. در سال آينده به طور حتم شاهد آغاز اجرای طرح شلمچه به بصره خواهيم بود.

وی اظهار کرد: طرح اتصال سربندر به خرمشهر نيز در امتداد اين طرح قرار دارد كه با مشاركت منطقه آزاد اروند، فولاد خوزستان و يك سرمايه گذار ديگر اجرايی خواهد شد. شركت راه آهن نيز متعهد شده در اين پروژه مشاركت 150 ميليارد تومانی داشته باشد. مصوبه هيأت وزيران اين طرح ماه گذشته به تصويب رسيد و جلسات مستمری برگزار شده است و به زودی شاهد آغاز عمليات اجرايی اين طرح خواهيم بود.

عضو هيأت مديره راه آهن جمهوری اسلامی ايران عنوان کرد: در خصوص پروژه اهواز- ايذه- اصفهان نيز دستگاه اجرايی طرح به شركت راه آهن جمهوري اسلامی ايران تغيير پيدا كرد. به دليل حجم بالای سرمايه گذاری و پيدا كردن سرمايه گذار، روند اجرای طرح به تعويق افتاده بود. همچنین در متن طرح كلمه مشاركت وجود داشت و امسال با پيگيری های صورت گرفته از سوی راه آهن جمهوری اسلامی ايران و استاندار خوزستان قيد مشاركت حذف و امكان استفاده از فاينانس برای طرح مهيا شد كه اتفاق مهمی است.

رسولی گفت: با تصويب حكمی در سال جاری تحت عنوان 15 درصد سهم دولت برای استفاده از تسهيلات خارجی (فاينانس) و اذن مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه، قيد دومی كه سرمايه گذاری های خارجی را با مشكل مواجه می كرد، برداشته شد؛ بنابراين اميدواريم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در اين زمينه باشيم.

وی ادامه داد: مطالعات طرح مربوط به گذشته بوده و اکنون در حال به روز رساني اعتبار طرح هستيم. در اين خصوص مذاكراتي با چند سرمايه گذار خارجي صورت گرفته و اميدواريم اتفاقات خوبي را در سال 97 در پروژه اهواز-ايذه- اصفهان شاهد باشيم.

عضو هيأت مديره راه آهن جمهوری اسلامی ايران خاطرنشان کرد: در خصوص بهره برداري از پروژه دو خطه كردن اهواز به انديمشك مشكلاتي با سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري بوجود آمده كه اين سازمان اعلام كرده محور تپه هاي هفت تپه بايد مورد بررسي قرار گيرد. بايد مبلغي معادل 300 ميليون تومان به مركز پژوهش هاي سازمان ميراث فرهنگي داده شود كه اين مبلغ از محل درآمدهاي استاني و به دستور استاندار خوزستان تأمين شده است. اميدواريم با رفع اين مشكل سال آينده شاهد افتتاح اين محور دوخطه باشيم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=3978

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.