• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
6

نوسازی واگن‌های ریلی در دستورکار/ کاهش عمر واگن‌ها به کمتر از 30 سال تا پایان امسال/ دغدغه‌ اصلی7 تولیدکننده واگن داخلی

  • کد خبر : 349
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹

0 (0) معاون راه‌آهن در گفت‌وگوی اختصاصی با «صما» خبرداد: نوسازی واگن‌های ریلی در دستورکار/ کاهش عمر واگن‌ها به کمتر از 30 سال تا پایان امسال/ دغدغه‌ اصلی7 تولیدکننده واگن داخلی معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بابیان اینکه هیچ‌کس منکر جایگاه صنعت حمل‌ونقل ریلی در ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی کشور نیست گفت: در […]

0
(0)

معاون راه‌آهن در گفت‌وگوی اختصاصی با «صما» خبرداد:
نوسازی واگن‌های ریلی در دستورکار/ کاهش عمر واگن‌ها به کمتر از 30 سال تا پایان امسال/ دغدغه‌ اصلی7 تولیدکننده واگن داخلی
معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بابیان اینکه هیچ‌کس منکر جایگاه صنعت حمل‌ونقل ریلی در ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی کشور نیست گفت: در حال حاضر در تمام جهان زیرساخت‌های رشد و نمو حمل‌ونقل ریلی به بهترین شکل طرح‌ریزی‌شده و به دنبال استفاده از تمام ظرفیت‌های این حوزه‌ها با حداکثر توان هستند.
بابک احمدی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: کشورهای توسعه‌یافته به حقانیت این موضوع رسیده‌اند که یکی از سودآورترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری برای دولت ها، حمل‌ونقل ریلی است. به‌هرحال راه‌آهن ازنظر هزینه، ایمنی و نرخ تمام‌شده ایجاد کننده مزیت اقتصادی در هر دو بخش بار و مسافر است.

تقلیل مصرف سوخت با نوسازی ناوگان

وی بابیان اینکه یکی از عوامل افزایش بهره‌وری در بخش ریلی نوسازی و بهسازی واگن‌های باری و مسافری است گفت: تا سه سال پیش وضعیت برخی از واگن‌های مسافری بسیار ناگوار و متوسط عمر ناوگان در بخش مسافری بالای 30 سال بودبه طوری که در سه سال پیش واگن های مسافری با عمر نزدیک به 70 سال در حال ارایه خدمات حمل و نقل ریلی سافری بودند.

احمدی با اشاره به اینکه با توسعه، نوسازی و استفاده از ناوگان جدید می‌توانیم در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی مطلوبی داشته باشیم گفت: به‌طور مثال لکوموتیو های قدیمی قطار مسافری تهران – مشهد قبل از نوسازی حدود 4 هزار 500 لیتر گازوئیل استفاده می‌کرد که این میزان در حال حاضر 2 هزار و 700 لیتر شده یعنی مصرف سوخت به میزان نزدیک به نصف تقلیل یافته است.

معاون راه‌آهن گفت: اما باهمت و اراده‌ای که در دولت یازدهم وجود داشت بعد از برنامه نوسازی ناوگان در تاریخ 10/94 کلیه واگن‌های بالای 55 سال برای همیشه از چرخه ناوگان ریلی کشور خارج و در ادامه همین روند در تاریخ 10/95 کلیه واگن‌های 45 ساله‌ای که فرآیند بازسازی استاندارد مورد تایید را انجام ندادند از شبکه ریلی متوقف شده اند.

خروج 500 واگن فرسوده در سال گذشته از چرخه حمل‌ونقل

احمدی بابیان اینکه این موارد طبق ابلاغیه دستور عمل کمیسیون ماده 4 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل‌ونقل ریلی انجام‌گرفته در خصوص این ماده گفت: ماده 4 شامل تعیین مقررات و استانداردهای مربوط به تولید، واردات و تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی بر عهده راه‌آهن است و دستگاه‌های نظارت‌کننده و کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان مربوطه مکلف به رعایت آن است.

وی گفت: البته اگر واگن‌های بالای 45 سال بر اساس استاندارد بازسازی می‌شد مشکلی برای حضور آن‌ها به مدت 10 سال در شبکه ریلی وجود نداشت.

معاون راه‌آهن با اشاره به اینکه عمده شرکت‌ها تمایلی به بازسازی این واگن‌ها نداشته و اقدام به خارج از رده کردن واگن ها کرده اند. گفت: به همین منظور بخش زیادی از واگن‌ها از رده خارج شد. بر این اساس تا سال 95 حدود پانصد واگن بالای 45 سال از چرخه ناوگان خارج شد.

عمرمتوسط ناوگان با نرم جهانی فاصله ندارد

احمدی گفت: از دی‌ماه امسال نیز واگن‌های مسافری بالای ۳۰ سال، اگر دستورالعمل تعمیر و نگهداری واگن را اجرا نکنند، امکان فعالیت در شبکه ریلی را نخواهند داشت. به‌هرحال اگر واگن‌های مسافری بالای ۳۰ سال که در شبکه ریلی قرار دارند دستورالعمل تعمیر و نگهداری واگن را اجرا نکنند امکان فعالیت در شبکه ریلی را نخواهند داشت.

معاون شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگر سخنانش گفت: به‌طورکلی عمر متوسط واگن‌های مسافری در کشور بعد از نوسازی 28 سال باری 25 سال و لوکوموتیو حدود 29 سال است که اگرچه این اعداد با نرم جهانی فاصله دارد اما امیدواریم با اجرای برنامه نوساز هرساله این فاصله کمتر شود.

وی خاطرنشان کرد: برای نوسازی این ناوگان از دو بخش وارداتی و داخلی استفاده می‌شود.

به دنبال افزایش ظرفیت تولید داخل هستیم

احمدی بابیان اینکه به دنبال افزایش ظرفیت‌های تولید داخلی واگن‌ها هستیم گفت: قراردادهایی بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و از محل صرفه‌جویی و مصرف سوخت به امضا رسیده و خواهد رسید که بر مبنای آن، سرمایه‌گذاران بر اساس این ماده‌قانونی می‌توانند تا سقف مبلغ سرمایه‌گذاری خود از تسهیلات و حمایت های ناشی از صرفه جویی سوخت شوند. درنتیجه قراردادهای مذکور نیز که میان شرکت‌های ریلی داخلی با شرکت‌های تولیدکننده واگن است، وزارت نفت نیز از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت، بخشی از منابع آن را تأمین می‌کند.

وی با اعتقاد به اینکه همواره در بخش واگن به دنبال حمایت از بخش خصوصی هستیم گفت: توافق‌ها در خصوص خرید واگن با تامین کنندگان خارجی که توان تامین مالی را دارند به نحوی صورت پذیرفته که همزمان ورود نمونه های اولیه و ملزومات مورد نیاز تولید؛ خط تولید داخل راه‌اندازی کند.

طرح های منسجمی برای برنامه ششم توسعه داریم

وی بابیان اینکه برنامه‌های منسجمی برای ارتقای کیفیت ناوگان کشور داریم خاطرنشان کرد: درگذشته به دنبال افزایش ۲۸ هزار واگن باری، 2 هزار و 500 واگن مسافری و هزار و 80 لوکوموتیو به ناوگان ریلی کشور بوده‌ایم.

احمدی گفت: اما با توجه روند توسعه‌ای در این حوزه در برنامه 5 ساله ششم به دنبال 58 هزار واگن باری،3 هزار و 500 واگن مسافری،700 دستگاه واگن حومه‌ای، 700 دستگاه واگن خودکشش حومه ای و همچنین هزار و 600 دستگاه لوکوموتیو و کشنده خواهیم بود.

این مقام مسئول بر لزوم توجه به جذب سرمایه‌های خارجی گفت: این توسعه با توجه به‌قرار داشتن کشور در یک مرحله رشد و توسعه و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و هماهنگی با وزارت صنعت برنامه‌هایی مدون شده قابل‌اجرا است و برای رسیدن به توسعه کلان باید به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی باشیم.

احمدی، در بخش دیگر سخنانش اخذ خط اعتباری از محل صندوق توسعه ملی برای راه‌اندازی شرکت لیزینگ ریلی را یادآور شد و گفت: از محل این خط اعتباری شرکت‌های ریلی مسافری می‌توانند ناوگان داخلی خود را از میان محصولات واگن‌سازان ایرانی تأمین کند. صندوق توسعه ملی در سال اول ۵۰۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی این شرکت لیزینگ اختصاص داده است که راه‌آهن در حال حاضر تنظیم زیرساخت‌های قانونی و اجرایی آن است.

تأمین مالی تولید واگن از محل تسهیلات بانکی

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته تأمین مالی تولید از محل تسهیلات بانکی صورت می‌گرفت که تأمین‌کننده نیازهای ریلی نبود، بیان کرد: تمهیداتی صورت گرفته تا خط اعتباری خاصی در صندوق توسعه ملی برای تولیدکنندگان صنعت ریلی اختصاص پیدا کند و مقررشده تا این صندوق مبلغ 500 هزار دلار را در فاز اول در اختیار یک شرکت لیزینگ که ذیل یکی از بانک‌های توسعه‌ای ایجاد خواهد شد قرار دهد.

وی با اعتقاد به اینکه دغدغه‌ اصلی 7 تولیدکننده واگن داخلی در بخش توانمندی تولید نیست. گفت: این شرکت‌ها در تأمین منابع مالی به‌شدت در مضایقه هستند که این مورد باید با همکاری همه‌جانبه بانک‌ها، وزارت صنعت، سهام‌داران و اخذ منابع خارجی رفع‌ و رجوع شود.

وی درنهایت گفت: در حوزه حمل‌ونقل ریلی در بخش واگن سازی به دنبال تولید مشترک خارجی و داخلی است که هم‌ظرفیت‌های موجود داخلی منفعل نشود و هم بتوانیم از سرمایه مالی و فناوری روز دنیا بهره ببریم. به‌هرحال در تمام دنیا ناوگان ریلی از طریق شبکه بانکی تأمین مالی می‌شود؛ بنابراین باید به دنبال توسعه این مورد در کشور باشیم

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=349

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.