• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
7

تهران صاحب ۱۰ خط مترو می شود

  • کد خبر : 34377
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
تهران صاحب ۱۰ خط مترو می شود

0 (0) به گزارش  تین نیوز به نقل از همشهری، ماجرا از این قرار است که عملیات اجرایی خط ۱۰متروی تهران آغاز و ۳کارگاه مربوط به این خط در میدان اتریش، دریاچه شهدای خلیج فارس و جنت آباد فعال شده و پس از مونتاژ کامل دستگاه تی بی ام(دستگاه حفاری مکانیزه تونل) حفاری تونل خط […]

0
(0)

به گزارش  تین نیوز به نقل از همشهری، ماجرا از این قرار است که عملیات اجرایی خط ۱۰متروی تهران آغاز و ۳کارگاه مربوط به این خط در میدان اتریش، دریاچه شهدای خلیج فارس و جنت آباد فعال شده و پس از مونتاژ کامل دستگاه تی بی ام(دستگاه حفاری مکانیزه تونل) حفاری تونل خط ۱۰ از مردادماه آغاز خواهد شد. شاید این ماجرا یک خبر خوب و دست اول برای شهروندان تهرانی باشد؛ کسانی که می خواهند از شرق به غرب و برعکس تردد کنند و یا حتی افرادی که اطراف خانه شان هیچ خط مترویی ندارند، این روزها می توانند امیدوار باشند. اما از خط جدید متروی تهران چه می دانید؟

تأمین هزینه های ساخت خط ۱۰از طریق مولدسازی

نکته بسیار مهم و قابل توجه در مورد خط ۱۰مترو، تامین هزینه های آن از طریق مولدسازی است؛ به شکلی که دیگر وابسته به بودجه نقد شهرداری نخواهد بود. یوسفی در این رابطه به همشهری می گوید: «نکته بسیار مهمی که در مورد خط ۱۰وجود دارد بحث مولدسازی است. درواقع ما از ظرفیت های موجود در این خط استفاده می کنیم تا هزینه ها و اعتبارات لازم برای احداث این خط را تامین کنیم؛ برای نمونه زمینی به مساحت حدودا ۲۵هکتار را در مروارید شهر برای احداث پایانه تحویل گرفته ایم که قرار است در آنجا شهرک سازی هم انجام دهیم و یک مشاور شهرک سازی درحال مطالعه و کارکردن روی این پروژه است و نزدیک به یک میلیون مترمربع فضای مسکونی به همراه سرانه های لازم ازجمله مسجد و مدرسه و… درنظر گرفته شده است. این پروژه به نرخ امروز حدود ۲۰هزار میلیارد تومان آورده برای خط ۱۰خواهد داشت و حدود یک سوم هزینه های پروژه با این طرح تامین خواهد شد. ۲مورد مشابه دیگر هم در منطقه۲۱ است که برای تامین هزینه های احداث خط ۱۰می خواهیم روی آنها کار کنیم. این کاری که برای احداث خط۱۰ انجام می شود، بسیار مهم است و دیگر وابسته به بودجه نقد شهرداری نخواهیم بود. همچنین برای خط ۱۰مجتمع های ایستگاهی (TOD) هم تعریف و درنظر گرفته شده است.»

کار در عمق ۱۸متری زمین

در کارگاه ایستگاه دریاچه شهدای خلیج فارس که در ضلع جنوب غربی دریاچه قرار دارد، چند وقتی می شود که کارها به شکل جدی آغاز شده و به سرعت درحال انجام است. این کارگاه در یک زمین بایر و در فضایی نسبتا وسیع قرار دارد؛ درست زیر پای برج های بلندمرتبه ای که چشم اندازشان رو به دریاچه آبی شهر تهران است. در پس ورق های گالوانیزه سفید و آبی رنگی که محیط کارگاه را از خیابان جوزانی جدا و متمایز کرده، از هر سمت صدای ماشین آلات سبک و سنگین به گوش می رسد؛ از صدای گوشخراش جرثقیل های غول پیکری که قطعات سنگین را جابه جا می کنند تا قرقر بیل های مکانیکی که مشغول حفاری و تخلیه و جابه جایی خاک و نخاله های داخل کارگاه هستند. ده ها کارگر و عوامل اجرایی در ۲شیفت به صورت شبانه روزی مشغول به کار هستند. مونتاژ دستگاه تی بی ام برای شروع حفاری تونل جریان دارد و چند نفر درحال آماده سازی دستگاه هستند؛ حتی گردباد و پراکنده شدن غبار در محیط خاکی کارگاه هم خللی در انجام کارها ایجاد نمی کند و کارگاه را از تکاپو نمی اندازد. مشابه این حفره یا به اصطلاح شفت، در کارگاه ایستگاه میدان تریش هم انجام شده است. همچنین در کارگاه جنت آباد که قرار است با جانمایی یک دستگاه تی بی ام، بخشی از حفاری تونل خط ۱۰ از محل این ایستگاه باشد نیز در حال اجراست.

تکمیل فاز نخست خط ۱۰تا سال ۱۴۰۶

محمود یوسفی، مجری خط ۱۰ مترو درباره آخرین وضعیت این خط به همشهری می گوید: «عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو در ۲فاز شرقی و غربی اجرا می شود که اولویت با بخش غربی است. طبق برنامه ریزی صورت گرفته از این ماه (تیر ۱۴۰۲) کار اجرایی خط ۱۰ آغاز می شود و فاز نخست پروژه(بخش غربی) سال ۱۴۰۶ تکمیل خواهد شد. برنامه زمانبندی به این صورت است که اگر با مشکل و مانع پیش بینی نشده ای مواجه نشویم و همه کارها طبق برنامه ریزی صورت گرفته پیش برود، ان شاءالله در سال ۱۴۰۵ می توانیم با بهره برداری از ۵ ایستگاه بخش غربی و ۲۰ کیلومتر مسیر(۱۲ ایستگاه عبوری) خط ۱۰ مترو را وارد مدار کنیم. این ۵ ایستگاه دریاچه شهدای خلیج فارس، میدان اتریش، کوهسار، میدان کتاب و وردآورد را شامل می شود که از این تعداد ۳ایستگاه وردآورد با خط ۵، کوهسار با خط ۶ و همچنین میدان کتاب با خط ۷ ایستگاه های تقاطعی هستند. همچنین احتمال دارد ایستگاه میدان المپیک هم به این ۵ ایستگاه اضافه شود و تعداد آنها به ۶ ایستگاه افزایش پیدا کند که البته این موضوع هنوز قطعی نشده و مبنای ما فعلا همان ۵ایستگاهی است که البته ذکر شد. تا آن زمان میزان پیشرفت فیزیکی سایر ایستگاه ها به حدود ۷۰درصد خواهد رسید تا قطار بتواند از آنها عبور کند و بعد از بهره برداری از این ۵ یا ۶ ایستگاه، سایر ایستگاه های باقیمانده فاز یک به مرور تا سال ۱۴۰۶  که زمان اتمام بخش غربی خط ۱۰  است تکمیل و افتتاح خواهد شد و عملیات اجرایی هر ۱۷ایستگاه بخش غربی امسال آغاز می شود.»

ایستگاه متروی پارک وی در اولویت خط ۱۰ قرار می گیرد

پارک وی یکی از شلوغ ترین و پرترافیک ترین نقاط تهران است که حوالی آن ایستگاه مترو در دسترس نیست. با توجه به این موضوع احتمالا احداث ایستگاه متروی پارک وی از فاز شرقی به فاز غربی منتقل شده و یکی از نخستین ایستگاه هایی خواهد بود که در خط ۱۰ به بهره برداری می رسد. در این رابطه یوسفی تأکید می کند با تکمیل مسیر پارک وی تا وردآورد خط ۱۰ کارکرد اصلی خودش را پیدا می کند. او در این رابطه می گوید: «فاز دوم یعنی بخش شرقی هم سال آینده آغاز می شود. بخش شرقی در ۲فاز اجرا می شود که در فاز نخست ۵ ایستگاه افتتاح خواهد شد.

البته احتمال ایجاد تغییراتی در این فاز وجود دارد. بر پایه مطالعات و بررسی های انجام شده، احتمال توسعه بخش غربی پروژه وجود دارد. ایستگاه پارک وی یکی از ایستگاه های مهم و استراتژیک خط ۱۰ مترو محسوب می شود و علاوه بر حجم بالای تقاضای سفر در این محدوده، راه اندازی ایستگاه متروی پارک وی در کاهش ترافیک شهر تأثیر بسیار زیادی دارد.

با توجه به این موضوع، احتمالا بخش غربی خط ۱۰ را که هم اکنون از میدان کتاب تا وردآورد تعریف شده است از پارک وی تا وردآورد توسعه خواهیم داد. طبق برنامه پس از انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار، در کنار شروع حفاری تونل، احداث هر ۱۷ایستگاه غربی امسال آغاز می شود. از مجموع این ۱۷ایستگاه، درحال حاضر ۳ کارگاه خط ۱۰ شامل دریاچه شهدای خلیج فارس، میدان اتریش و جنت آباد فعال و زمین ۸کارگاه دیگر نیز تحویل شده و در مرحله تجهیز کارگاه است، اما ظرف یک تا ۲ماه آینده یعنی حدودا تا شهریورماه هر ۱۷کارگاه تجهیز خواهند شد.

در نیمه دوم سال تمام کارگاه های ایستگاه های بخش غربی فعالیت اجرایی خود را آغاز می کنند. احداث ۲۰ کیلومتر تونل بخش غربی با ۳ دستگاه تی بی ام حدود ۳سال زمان می برد و مدت تکمیل هر ایستگاه از زمان شروع کار نیز حدود ۳ سال است. زمانبندی اعلام شده بر همین مبناست، اما بحث هایی مانند تامین اعتبارات و نقدینگی و… می تواند در این موضوع تأثیرگذار باشد، ولی به لحاظ اجرایی می شود چند ایستگاه خط ۱۰ را در سال ۱۴۰۵ وارد مدار کرد.»

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=34377

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.