• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
5

آغاز احداث تونل سه‌ طبقه مترو در سال ۱۴۰۲ در صورت نهایی شدن مطالعات

  • کد خبر : 34535
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
آغاز احداث تونل سه‌ طبقه مترو در سال ۱۴۰۲ در صورت نهایی شدن مطالعات

0 (0) به گزارش ریل نیوز، به نقل از ایلنا، محسن هرمزی درباره برنامه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای احداث یک خط سه طبقه در متروی پایتخت توضیح داد: شرکت مترو بنا دارد که در صورت امکان و با گرفتن مشورت از مشاوران فنی مجرب، ظرفیت جدیدی را در خط ۹ متروی […]

0
(0)

به گزارش ریل نیوز، به نقل از ایلنا، محسن هرمزی درباره برنامه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای احداث یک خط سه طبقه در متروی پایتخت توضیح داد: شرکت مترو بنا دارد که در صورت امکان و با گرفتن مشورت از مشاوران فنی مجرب، ظرفیت جدیدی را در خط ۹ متروی تهران برای شهروندان فراهم کند؛ به نحوی که برنامه ما این است که در حدفاصل انتهای بزرگراه همت در منطقه ۲۲ در غرب تا تقاطع بلوار هنگام و بزرگراه شهید زین الدین در شرق پایتخت که مسیر خط ۹ مترو از آن عبور می کند، خط اکسپرس A تهران را نیز احداث کند. 

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران ادامه داد: از گذشته با تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، در طرح جامع حمل ونقل شهر تهران دو خط اکسپرس A و B پیش بینی شده است که براساس آن، خط اکسپرس A قرار است برای مسافرانی که از شرق تهران به پایتخت وارد می شوند، بخصوص مسافران ورودی از شهرهای اقماری پایتخت نظیر پردیس، این امکان را فراهم کند که بتوانند با دسترسی سریع خود را به غرب تهران برسانند. البته این یک خط دوطرفه است و طبیعتا دسترسی سریع از غرب به شرق پایتخت نیز در آن فراهم خواهد شد. بر همین اساس شرکت متروی تهران با کمک مهندسان مشاور در حال انجام مطالعات روی این مساله است که بتوان خط اکسپرس A را توأمان با خط ۹ مترو در پایتخت تاسیس کرد. 

وی افزود: خط اکسپرس خطی است که برای حمل ونقل ریلی سریع السیر در نظر گرفته شده است، به نحوی که قرار است این خط، مسافران ورودی از شرق تهران را به سرعت به غرب پایتخت برساند و بالعکس؛ البته تفاوت مهم خط اکسپرس با خط مترو این است که این خط در طول مسیر ایستگاه ندارد، بلکه صرفا دو ایستگاه مبدأ و مقصد دارد و به سرعت مسافران را بین این دو ایستگاه جابه جا می کند. 

امکان ایجاد یک مُد جدید حمل ونقلی با احداث تونل سه طبقه 

هرمزی با بیان این که در صورت نهایی شدن مطالعات، خط ۹ متروی تهران به صورت سه طبقه احداث خواهد شد، گفت: در احداث خط ۹ مترو از دستگاه های حفاری تونل تی بی ام با قطر بیش از ۱۵ متر استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم تونل های سه طبقه را در شهر تهران ایجاد کنیم. این امکانی است که در بسیاری از کلانشهرهای دنیا در دسترس شهروندان قرار گرفته است و در صورتی که مطالعات ما به نتیجه برسد، این ظرفیت جدید را به پایخت اضافه خواهیم کرد. در تونل سه طبقه علاوه بر این که می توانیم خط ۹ مترو را احداث کنیم، قابلیت ایجاد یک مُد حمل ونقلی نظیر خط اتوبوس یا حمل ونقل ریلی سریع السیر نیز وجود دارد. البته در صورت سه طبقه احداث شدن خط ۹ مترو، قطعا نحوه تاسیس ایستگاه های مترو نیز در این خط با سایر خطوط متفاوت خواهد بود. 

مدیرعامل شرکت متروی تهران با تاکید بر این که مطالعات مربوط به ایجاد تونل سه طبقه شرق به غرب به منظور احداث خط ۹ مترو هنوز نهایی نشده است، اظهار داشت: احداث چنین خطی در متروی تهران یک ابرپروژه محسوب می شود که تا به حال در کشورمان تجربه نشده و به همین دلیل، هنوز بسیاری از نکات آن برای ما ناشناخته است. بنابراین اگر قرار به احداث چنین خطی در متروی تهران باشد، حتما پس از انجام مطالعات همه جانبه از نظر فنی، ژئوتکنیک، ژئومکانیک خاک، امکان سنجی ترافیکی و بررسی صرفه و صلاح اقتصادی، این پروژه را اجرا خواهیم کرد، ولی امیدواریم در صورت دریافت پاسخ مثبت از همه این مطالعات، بتوانیم همین امسال این پروژه را شروع کنیم. 

احداث تونل سه طبقه مترو نیازی به تصویب شورای شهر ندارد 

هرمزی با بیان این که در احداث خط ۹ از ظرفیت پیمانکارانی از بخش های خصوصی و دولتی استفاده خواهد شد، عنوان کرد: با توجه به این که ایجاد تونل های با قطر بیش از ۱۵ متر، ظرفیت های جدیدی را در اختیار شهر تهران می گذارد، امکان دارد که از این ظرفیت یا برای ایجاد یک خط اتوبوس استفاده کنیم، یا این که در یکی از طبقات تونل سه طبقه، خط اکسپرس A تهران را احداث کنیم. این مساله که قرار است از ظرفیت طبقه سوم این تونل چگونه بهره برداری شود، یعنی خط اتوبوس احداث شود یا خط اکسپرس A، هنوز قطعی نشده است، ولی آنچه مسلم است، این که برای خط ۹ متروی تهران که قرار است از زیر بزرگراه های شهید همت و شهید زین الدین بگذرد، حتما باید امکان ویژه ای را در نظر بگیریم. 

وی در پاسخ به این سوال که در صورت نهایی شدن مطالعات احداث تونل سه طبقه، آیا اجرایی کردن این پروژه نیاز به تصویب در شورای شهر تهران دارد یا خیر، گفت: موضوعات اجرایی مربوط به مترو نیازی به تصویب شورای شهر تهران ندارد، بلکه باید توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تایید شود. در حال حاضر نیز برای چهار خط جدید متروی تهران یعنی خطوط ۸ تا ۱۱، براساس مصوبه شماره ۱۵۶ شورای عالی، از این شورا مجوز گرفته ایم. البته بعد از نهایی شدن مطالعات این پروژه، برای انتخاب پیمانکار و در نهایت تصویب پروژه در مجمع شرکت متروی تهران، هماهنگی های لازم را با دوستان شورای شهر انجام خواهیم داد. 

خشک شدن چشمه علی ارتباطی با توسعه خط ۶ مترو ندارد 

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی انتقادات مطرح شده پیرامون خشک شدن چشمه علی در شهر ری و ارتباط آن با فعالیت های این شرکت برای توسعه بخش جنوبی خط ۶، توضیح داد: بررسی های شرکت مترو نشان می دهد که کاهش دِبی آب چشمه علی با موضوع توسعه جنوبی خط ۶ ارتباطی ندارد، زیرا دستگاه حفار تونل مترو بیش از ۲ سال قبل از محدوده چشمه علی عبور کرده و بنابراین می توان گفت تونل مترو در این محدوده مدت ها پیش به طور کامل ساخته شده است. در حال حاضر دستگاه حفار در حدود ۵ کیلومتر پایین تر از محدوده چشمه علی در حال حفاری است و اکنون در محدوده حفاری، هیچ آبی وارد تونل نمی شود. 

وی در ادامه تاکید کرد: در سال های اخیر سطح آب زیرزمینی تهران بخصوص در بخش جنوبی پایتخت از جمله در محدوده شهر ری پایین آمده است و این مساله در کنار مشکلاتی که در حوزه مدیریت منابع آبی وجود دارد، به کاهش دِبی آب چشمه علی دامن زده است. مطالعات شرکت مترو نشان می دهد زمانی که تراز آب زیرزمینی در محدوده ایستگاه چشمه علی به زیر یک هزار و ۶۴ متر برسد، احتمال خشک شدن این چشمه علی وجود دارد، ولی اکنون تراز آب در محدوده ایستگاه یک هزار و ۶۸ متر است و با این حال، دِبی آب چشمه به شدت کم شده است. بنابراین می توان گفت کاهش دِبی و خشک شدن بخش هایی از چشمه علی ارتباطی به فعالیت های مترو ندارد. 

برنامه شهرداری تهران برای اتصال برخی بیمارستان ها به شبکه مترو 

هرمزی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه اعلام شده از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اتصال برخی بیمارستان های پایتخت به خطوط مترو، اظهار داشت: اتصال برخی بیمارستان ها به خطوط مترو، برنامه ای است که شهرداری تهران برای تقویت زیرساخت های پدافند غیرعامل پایتخت و همچنین ارائه خدمات بهتر به شهروندان دنبال می کند و در نظر داریم در محدوده هایی که امکان اتصال بیمارستان های جامع به شبکه مترو وجود دارد، این کار را انجام دهیم تا تعدادی از بیمارستان های تهران به خطوط مترو دسترسی داشته باشند. 

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر موضوع اتصال بعضی بیمارستان ها به شبکه مترو در فاز مطالعه و انجام هماهنگی های بین دستگاهی قرار دارد و در صورتی که نهادهای ذی ربط در این زمینه به تفاهم برسند، این پروژه با اتصال بیمارستان بعثت به متروی کلاهدوز کلید خواهد خورد. همچنین صحبت هایی درباره اتصال بیمارستان امام خمینی (ره) به شبکه مترو مطرح شده و مطالعات اتصال برخی بیمارستان های دیگر به خطوط متروی تهران در دست انجام است. 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=34535

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.