• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
17
مهرداد بذرپاش

قطار سریع السیر تهران به مشهد عملیاتی می شود

  • کد خبر : 35231
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
قطار سریع السیر تهران به مشهد عملیاتی می شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: قطار سریع السیر تهران به مشهد را به راه آهن تفویض شد و امیدواریم بتوانیم تا چند ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه را هم آغاز کنیم و عملا تغییر فناوری در این بخش را شاهد خواهیم بود.
0
(0)

مهرداد بذرپاش در حاشیه مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی افزود: بازار داخلی کشور نیاز بالایی دارد و شرکت های ریلی زیادی می توانند در این بازار ورود کنند، اما با محدودیت واگن و لوکوموتیو در بخش باری و مسافری مواجه هستیم.

وی گفت: طبق جلسه ای که امروز تشکیل شد، همه تلاشمان این است که مسیر ریلی چابهار به زاهدان تا سال آینده به بهره برداری برسد.

بذرپاش با اشاره به توافق های بین المللی در حوزه ریلی اظهار کرد: برای خطوط ریلی شرق کشور از شمال جنوب که از چابهار آغاز می شود تا زاهدان، امروز جلسه ای تشکیل شد و همه تلاشمان این است که مسیر ریلی چابهار به زاهدان تا سال آینده به بهره برداری برسد. این خط یکی از راهبردی تری خطوط ریلی کشور و مورد تاکید مقام معظم رهبری است و برای مردم این منطقه اهمیت زیادی دارد که عملا کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور را در دستور کار قرار می دهد.

وی با اشاره به گلایه های مردم از کمبود بلیت قطار، ادامه داد: تکلیف جدیدی برای راه آهن مقرر شده است تا در یک سال آینده عدد قابل توجهی واگن و لوکوموتیو وارد شبکه شود و بتوانیم این حجم از تقاضای سفر برای ایام خاص و معمولی را پاسخ دهیم.

بذرپاش در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ریل صنعت ارزان و سبزی است که طرفدار زیادی دارد اما با کمبود ناوگان مواجهیم، گفت: همه ظرفیت های داخل در بخش توسعه شبکه و توسعه ناوگان می توانند برای حل این کمبود مشارکت کنند.

وی به عمق داخلی سازی در صنعت ریلی اشاره کرد و گفت: زمانی برای سوزن قطار و قطعات بسیار ساده وابسته بودیم، هرچند هم اکنون در بخش تولید ریل و قطعات به پیشرفت رسیده ایم اما کافی نیست.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دست یاری خود را به سمت شرکت های داخلی دراز می کنیم تا صنعت ریلی را به عامل تولید ثروت تبدیل کنیم، زیرا توسعه صنعت ریلی به اندازه نفت ثروت آفرین است.

این مقام مسئول از تکلیف جدید راه آهن برای حل مشکل کمبود لوکوموتیو و قطار مسافری خبر داد و گفت: براساس این تکلیف تا یک سال آینده عدد قابل توجهی واگن و لوکوموتیو وارد شبکه ریلی کشور می شود.

بذرپاش ادامه داد: همزمان قراردادی در بندر چابهار با طرف خارجی منعقد می کنیم که اگر این خط ریلی راه بیفتد، یک فرصت بی سابقه را نصیب کشور خواهد کرد. یا سایر خطوط ریلی شمال به جنوب که از بندر شهید رجایی آغاز می شود. همچنین خط ریلی رشت به کاسپین اگر به بهره برداری برسد، از دریا به دریا متصل خواهیم بود از طریق خطوط ریلی و باید همه توان را بعد از آن به افزایش ظرفیت می گذاریم. این هم اتفاق بی سابقه ای است که از دریای شمال به دریای جنوب متصل می شویم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل کریدور شمال به جنوب غرب کشور گفت: این کریدور هم از بندر امام خمینی آغاز می شود تا مرز بازرگان ادامه دارد که توسعه جاده ای و ریلی را در دستور کار داریم.

بذرپاش در پایان با اشاره به تغییر تکنولوژی قطارهای برقی بیان کرد: توافقات خوبی با خارجی ها در دستور کار داریم، مسیر تهران به اصفهان که قبلا شروع شده اما معطل مانده بود و اکنون موانع برداشته شده است و اکنون پروژه به سرعت ادامه دارد. قطار سریع السیر تهران به مشهد را هم به راه آهن تفویض کردیم و تا حد زیادی جلو رفته و امیدواریم بتوانیم تا چند ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه را هم آغاز کنیم که عملا تغییر فناوری در این بخش را شاهد خواهیم بود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=35231
  • نویسنده : رسولی زاده
  • ارسال توسط :

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.