• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
9
معاون شرکت راه آهن قرقیزستان

آسیای میانه در سودای بنادر جنوبی ایران از طریق مسیر ریلی

  • کد خبر : 35592
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
آسیای میانه در سودای بنادر جنوبی ایران از طریق مسیر ریلی
معاون شرکت راه‌آهن قرقیزستان اعلام کرد: با ساخت پروژه ریلی چین-قرقیزستان-ازبکستان به خلیج فارس و بندرعباس در ایران دسترسی پیدا می‌کنیم و ترانزیت زمینی میان ایران و آسیای میانه تقویت می‌یابد.
3.4
(8)

به گزارش ریل نیوز از آکی پرس، دستان اوسوباکونوف معاون شرکت راه آهن قرقیزستان امروز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی تصریح کرد: راه آهن ازبکستان – قرقیزستان – چین جریان‌های ترانزیتی را افزایش می‌دهد و به عنوان یک پل برای دسترسی به جنوب عمل خواهد کرد.

وی افزود: ترانزیت به ترکمنستان و ایران از طریق خاک قرقیزستان انجام می‌شود و از این مسیر به خلیج فارس و اقیانوس آرام بندرعباس دسترسی خواهیم داشت و سپس ما با هند، امارات متحده عربی و اقیانوس آرام ارتباط برقرار می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد قرقیزستان قبلا یک مطالعه امکان سنجی برای ساخت راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان دریافت کرده است.

اوسوباکونوف با بیان اینکه برای تامین مالی این پروژه با طرف‌های چینی و ازبکستانی مذاکره خواهد شد، تصریح کرد که هزینه ساخت راه آهن ازبکستان – قرقیزستان – چین، حدود چهار میلیارد دلار برآورده شده است.

پیشتر وزیر حمل و نقل ازبکستان گفته بود که ساخت راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان می‌تواند در سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان (CKU) که در سال ۱۹۹۰ توافق ساخت آن به دست آمد بیش از ۵۲۳ کیلومتر امتداد دارد که شامل ۲۱۳ کیلومتر در چین، ۲۶۰ کیلومتر در قرقیزستان و ۵۰ کیلومتر در ازبکستان است. این خط آهن پس از ۲۳ سال تاخیر در ساخت به دلایل گوناگون در نشست سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۳ به تایید نهایی رسید.

بخش قرقیزستان که تا حد زیادی پیچیده ترین بخش پروژه است، شامل حدود ۹۰ تونل و فراز و فرودهای شیب دار کوهستانی، از جمله بر فراز گذرگاه توروگارت (۳۷۵۰ متر) خواهد بود. پس از تکمیل، این راه آهن، پایانه راه آهن کاشغر در سین کیانگ را به شبکه ریلی ازبکستان در اندیجان متصل می کند.

دلایل اصلی از سرگیری این پروژه، نیاز عملی به ایجاد اتصال در اوراسیا، بهبود گسترده روابط دیپلماتیک بین ازبکستان و جمهوری قرقیزستان، آغاز انجام تعهدات از سوی بیشکک و فشار مصمم دولت های منطقه برای تهیه بودجه و اعزام کارشناسان برای تکمیل پروژه است.

علاوه بر این، بحران اوکراین و اختلال در زنجیره تامین از طریق روسیه به این پروژه سرعت بیشتری بخشیده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 8

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=35592
  • نویسنده : حق پناه
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.