• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
9
آموزشی

گاباری چیست ؟

  • کد خبر : 35598
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۴:۱۱
گاباری چیست ؟
گاباری (Clearavce Envelope) ریشه ای فرانسوی داشته و به معنای محدوده است.
4.9
(74)

مفهوم گاباری چیست؟

گاباری (Clearavce Envelope) ریشه ای فرانسوی داشته و به معنای محدوده است.

یکی از اصلی‌ترین راه‌های تامین امنیت و جلوگیری از رخداد تصادف و مشکلات اینچنینی در صنعت حمل و نقل، ایجاد فضایی مناسب برای توقف و حرکت انواع وسایل نقلیه است. منظور از فضای مناسب، فضایی است که متناسب با ابعاد وسیله نقلیه مورد نظر باشد. به این فضا که برای توقف و حرکت وسایل نقلیه لازم است به اصطلاح، گاباری می‌گویند.

شایان ذکر است که جهت جبران خسارات وارده به کالا در طول مسیر، حتما از بیمه حمل و نقل کالا استفاده کنید.

کاربردهای گاباری در صنعت حمل و نقل

هر یک از کشورها به منظور حمل و نقل بهتر و ایمن یک سری قوانین و مقرراتی را در نظر گرفته‌اند که گاباری یکی از آن هاست.

این مفهوم برای وسایل نقلیه مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

کاربرد گاباری در قطارهای درون شهری

حتما دیده‌اید که قطارهای شهری در تونل‌هایی با فاصله مشخص از اطراف و سقف تونل حرکت می‌کنند. در واقع وجود این فاصله برای حرکت قطارهای شهری الزامی است که به آن گاباری می‌گویند. به عبارت دیگر حرکت مترو بدون در نظر گرفتن فضای گاباری مختل خواهد شد.

کاربرد گاباری در صنعت حمل ریلی

علاوه بر قطارهای شهری، قطارهای حمل بار و مسافربری بین شهری نیز به فضای مناسبی جهت حرکت ایمن نیاز دارند. گاباری در حمل و نقل ریلی، فاصله خطوط ریلی و ارتفاع تونل جهت ورود قطارها را شامل می‌شود.

کاربرد گاباری برای وسایل حمل و نقل کالاها

یکی از دغدغه‌های بزرگی که افراد مختلف برای ارسال بار خود به شهر و یا کشور دیگری دارند، حفظ سلامت کالای آن‌ها در طول مسیر حمل است.

با وجود پل، زیرگذر و … در طول مسیرهای مختلف باید فضای مناسبی را از ارتفاع برای محموله‌های ارسالی در نظر گرفت تا بدون هرگونه اصابتی، خودرو به راحتی عبور کند. با نصب تابلوهای گاباری می‌توان حداکثر ارتفاع مجاز جهت انتقال بار را با استفاده از کامیون و … تشخیص داد.

نکته: معمولا ارتفاع تابلوهای گاباری را به منظور ایمنی بیشتر از ارتفاع پل‌ها، زیرگذر و … کمتر در نظر می‌گیرند.

تابلوهای گاباری در ورودی و یا داخل شهرها نصب شده‌اند.

گاباری برای وسایل حمل و نقل کالاها در جاده‌ها نیز به منظور تعیین شانه خاکی کاربرد دارد. به بیان دیگر در کنار جاده‌ها یک فضایی جهت توقف وسایل حمل و نقل باری بدون ایجاد مزاحمت برای حرکت دیگر وسایل نقلیه در نظر گرفته شده‌ است.

مزایای گاباری در حوزه حمل و نقل

تا به اینجای مقاله علاوه بر کاربردهای گاباری با برخی از مزایای آن نیز آشنا شدیم اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به مزایای این مفهوم اشاره کنیم باید بگوییم که امنیت حمل و نقل به واسطه گاباری تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید که تونل عبوری قطار از ابعاد آن کمتر باشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ قطار با تمامی مسافران و یا بارهای داخل آن از بین خواهند رفت.

از دیگر مزایای گاباری می‌توان به ممانعت از اختلالات حمل و نقل در مسیرهای جاده ای اشاره کرد. یعنی چه؟ تصور کنید که کامیون حامل بار در طول مسیر، خراب و به ناچار باید متوقف شود. اگر فضایی در کنار جاده برای مواقع اینچنینی در نظر گرفته نشود، کامیون و یا به طور کلی وسیله حمل کالای مورد نظر در حرکت دیگر وسایل نقلیه نیز اختلال ایجاد خواهد کرد. همچنین احتمال افزایش تصادفات جاده ای را نیز افزایش خواهد داد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 74

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=35598
  • نویسنده : محمدی
  • ارسال توسط :

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.